Umno/BN sebar budaya ugutan pada pengundi!

Wednesday 20 February 2013

Ada sekali aku jumpa dan bersembang dengan seorang pesara kerajaan wanita. Wanita itu anak jati Kuala Pilah negeri Sembilan. Kebetulan hari itu Muhyiddin Yassin datang berkempen ke Bahau dan wanita itu turut sama dijemput (dibayar) untuk memerihakan dan meramaikan lagi sambutan terhadap pemimpin feudal no 2 negara.

Entah apa sebab yang membuatkan dia bercakap pasal politik dengan aku sedangkan aku hanya lebih banyak angguk kepala dari bersuara. Dia macam dapat kesan yang muka aku ni muka tak suka pada Umno/BN. Atau mungkin sebab nama aku ABU- Asal bukan Umno!.

Dia kata kat aku, "biorlah apo yang tejadi, den tetap pangkah BN". Aku hanya dengar dengan penuh minat dan terus angguk kepala. Ketika balik, perbualan itu berlegar-legar dalam kepala aku. Kenapa mereka begitu tegar mengundi Umno/BN walau apapun yang terjadi. Aku boleh rumuskan beberapa sebab:


  • Mereka tak reti beza antara Kerajaan dengan Parti. bagi mereka Kerajaan itu sama dengan BN dan BN tak boleh dipisahkan daripada kerajaan.
  • Jika lawan BN, maknanya lawan negara. Derhaka namanya.
  • Mereka masih tebal kepercayaan feudal. Melayu tak boleh masuk campur dan buat keputusan sendiri tentang pemerintahan. Itu urusan golongan bangsawan dan dalam zaman ini, bangsawan itu adalah Umno.
  • Mereka anggap selain daripada BN, jika cuba menguasai pemerintahan negara perlu dihapuskan. Jika tidak akan berlaku kacau bilau. Melayu habis kena sembelih dan negara dikuasi oleh bangsa asing bermata sepet.
  • Perubahan kerajaan kepada parti selain dari BN mengancam keselamatan diri mereka. Peristiwa 13 mei akan berulang. Itu merupakan satu ketakutan besar yang mereka sentiasa elakkan.
Dalam bab ketakutan, itu sebenarnya ajaran sempit parti semput Umno/BN. Tengok macam mana mereka berkempen dengan ugutan kacau bilau samda dari segi keharmonian masyarakat atau ekonomi dan lain-lain. Mereka tak reti berhujah dengan fakta. SEbaliknya berhujah dengan nafsu dan gertakan.

Kes terbaru adalah pertunjukkan secara tertutup filem Tanda Putera baru-baru ini yang memaparkan peristiwa 13 Mei. Tak lain dan tak bukan adalah untuk mencetuskan perasaan takut penonton seterusnya menghalang mereka menolak BN atas rasa kecut perut tersebut.

Itu kerja bodoh yang membantutkan perkembangan intelektual rakyat negara kita. Sepatutnya BN dan PR tumpukan pada debat dan hujah berkenaan dengan isu pendidikan, kewangan, ekonomi, kemanusiaan, kebajikan, pembangunan, kesihatan dan lain-lain seumpamanya. Bukannya buang masa dok menakut-nakutkan rakyat.

Pertandingan yang tidak sihat tidak membawa kemana-mana demi kebaikan pembangunan negara kita!
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License