Saintis temui 2 spesis baru katak di Filipina, 1 spesis di Malaysia

Saturday 21 April 2012

Katak dah jadi makhluk yang hampir nak pupus di Filipina. Hanya tinggal sekitar 20% saaja dari spesis katak yang masih ada di hutan negara Filipina.

Dengan penemuan spesis kata terbaru itu saintis rasa cukup gembira sebab ia jadi harapan baru mereka untuk membiak semula spesis katak. Lihat gambar di bawah 2 spesis katak yang ditemui. Satu katak bercoreng coklat dengan mata yang merah serta satu jalur kuning tebal sepanjang belakangnya dan satu lagi katak berjalur kuning jijau di belakangnya. Baca sini



Ini pulak satu spesis katak baru yang ditemui di Malaysia. Katak juga merupakan makhluk yang sedang terhapus di negara ini. Namun dengan penemuan spesis katak jenis ini di Malaysia memberikan harapan baru kepada saintis untuk membiakkannya lagi dengan lebih banyak. Tapi kerja membiak katak jenis ini amat sukar sebab katak jenis ini dibenci ramai rakyat Malaysia.

Katak jenis ini dibenci sebab sering lompat ke sana ke sini tanpa arah tujuan. Yang paling orang tak suka pada katak jenis ini adalah suaranya yang kuat dan nyaring menyalak pada orang lain yang tak sehaluan dengannya. Katak ini suka ikut apa yang orang lain buat semata-mata mahukan publisiti murahan nak tunjuk dia penting untuk penjaga hutan Malaysia.

Walau bagaimanapun disebabkan dia spesis yang dah nak mampus, orang ramai masih membiarkannya berkeliaran untuk dijadikan sebagai hiburan waktu santai. Lihat gambar spesis katak yang ditemui di malaysia di bawah. Ciri-ciri katak ini adalah terdapatnya jalur merah pada kepalanya bila dia nak buat hal:

Share on :

3 comments:

  1. lawak tapi benar..

    ReplyDelete
  2. kat peng pun ada ada gak katak cam ni.terbaru katak tu dah kalah pemilihan presiden bolasepak penang.klah ngan orang awam je.tu pun ada niat nak bertanding pru13 plak.pemilihan bola sepak pun kalah..apa punya katak la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. baka katak jalur merah kat atas tu lah gamaknye...!

      Delete

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License