Ini wanita idaman lelaki !

Thursday 19 April 2012


Aasiya Andrabi

  • Lelaki sepatutnya berkahwin dengan 4 orang wanita dalam satu masa. Agama Islam membenarkan seseorang lelaki itu mengahwini 4 orang wanita dalam satu masa dan menafikan hak tersebut adalah melanggar roh Islami. Demikian menurut pendapat Aasiya Andrabi, pengerusi pergerakan muslimah Kashmiri, Dukhtaran-e-Millat.
  • Minggu lepas Darul Uloom, Deoband memfatwakan bahawa berkahwin lebih dari seorang wanita dalam satu masa tidak digalakkan walaupun ia dibenarkan dalam Islam.
  • Menurut Aasiya Andrabi, poligami amat penting bagi kaum wanita di Kashmir yang menhadapi masalah kekurangan kaum lalaki yang tewas di pedan perang. Terdpat lebih daripada 30,000 janda di Kashmir yang terpaksa menyara anak-anak yang ditinggalkan oleh suami mereka.
  • Jika semua kaum lelaki hanya berkahwin dengan seorang sahaja wanita dalam satu masa, alamat para janda serta anak-anak mereka tidak ada sesiapa yang akan bela.
  • Aasiya Andrabi merupakan seorang pejuang pembebasan wanita Kashmir yang amat hebat. Beliau pernah melancarkan kempen menggesa kaum wanita memakai purdah. Kempen tersebut mendapat sambutan yang amat menggalakkan sehingga keseluruhan stok kain hitam bagi membuat purdah di Kashmir kehabisan.
  • Bagai mana pulak dengan kaum wanita di negara kita. kita juga tidak kurang dengan limpahan para janda yang terpaksa membela anak-anak mereka tanpa bapa. Kumpulan ini terkenal dengan gelaran Ibu Tunggal di negara kita.
  • Apa yang menteri wanita dan aktivis wanita buat selama ini seolah-olah membantu mereka untuk kekal sebagai ibu tunggal selama-lamanya. Tidak ramai yang mengambil pendekatan kebolehan seseorang lelaki muslim berkahwin empat ini sebagai salah satu jalan membela nasib para ibu tunggal. Setakan yang saya ingat hanya Tuan Guru Nik Aziz sahaja yang sering menggalakkan para lelaki berkahwin dengan janda.
  • Ayuh kaum lelaki bangunlah membela para ibu tunggal, kahwini mereka 4, 3 atau 2. Sumber
Share on :

8 comments:

  1. di m'sia ni, kebanyakan yg berpoligami mengaku ikut sunnah nabi....tanya depa sat, bini no 2, 3 atau 4 janda ka, anak dara ka atau yg belum menikah lagi. isteri rasulullah saw sorang saja anak dara, yg lain semua janda. ikut sunnah nabi jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kisahlah bini no 2,3,4 tu anak dara ke janda ke. Kalau semua anak dara kira lagi ok lah... rezeki melimpah anugerah Illahi. Dah itu jodoh ketentuanNya.

      Delete
  2. Asw.tuan pengarang bini berapa dah?
    Ka berani menulis shj?

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru satu....bukan semua boleh jadi player, bila tak boleh tu jadi penyokongpun berfaedah jugak...hehe!

      Delete
    2. hahaha.. ni soalan yang tepat.. pengarang bila nak tambah bini ??? ckp saja tak guna..

      Delete
    3. Takat nk jd penyokong ibarat pegkritik lah..kritik snang.nk pikul amanah & bertngungjwb tu..tk ramai branii.Jalil mujog finally brani buat keputusan.masih blum tetlmbt kot..utk ucpkn slmat pengantin bru bro...

      Delete
    4. tak ada penyokong stadium kosong, kejohanan tak boleh dianjurkan le...

      Delete

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License