Menyertai Revolusi Tuntutan Agama - Fatwa Persidangan Ulama

Friday 15 July 2011

Seramai 200 ulama bersidang di Istanbul baru-baru ini menyatakan sokongan mereka pada revolusi rakyat di Syria. Mereka menganggap revolusi tersebut merupakan satu tuntutan agama yang wajib disokong oleh umat Islam.

Persidangan ulama itu juga mengecam Iran dan juga Hizbullah di Lubnan yang memberikan sokongan pada pemerintahan Assad di Syria. Lihat sini.

Islam merangkupi segala aspek kehidupan. Oleh itu adalah menjadi tanggungjawab para ulama membincangkan segala perkara termasuklah permasalah politik.

Ada dikalangan ulama dalam mempertahankan sesuatu regim pemerintahan akan menggunakan ayat terkenal "rakyat wajib taat pada pemerintah". Tetapi perlu diingatkan bahawa tugas pemerintah adalah bagi menegakkan keadilan kepada masyarakat. Jika tiada keadilan sudah pasti tidak ada ketaatan.

Dalam hal Syria, kekejaman pemerintah yang menggunakan kekerasan terhadap rakyat adalah sesuatu yang tidak adil. Setakat ini sejumlah 1,400 orang meninggal dunia dan beribu-ribu lagi diberkas oleh regim Assad.

Bagaimana pula di negara kita?, ada 2 pendapat yang berbeza:

  1. Turun berdemo adalah haram.
  2. Turun berdemo dibenarkan
Sebenarnya saya rasa majoriti rakyat tak pernah memperdulikan apa ulama nak kata. Kata-kata ulama adalah umpama tuang air di daun keladi. Sebaliknya kata-kata Siti Nurhaliza, Pak Lawak 'lu pikir la sendiri', dan ramai lagi artis-artis glamour lain lebih mendapat perhatian rakyat.

Jadi kata-kata para artis yang diikut rakyat adalah, pergi jahanam dengan perjuangan politik dan keadilan, kita berhibur dan berhibur, dan berhibur dan berhibur dan berhibur...........
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License