Kebodohan Kera-jaan Menghadapi Bersih Bakal Undang Campur Tangan Amerika

Saturday 16 July 2011

Tak akan ada rakyat Malaysia yang suka jika negara bertuah ini dikacau oleh kuasa asing. Kita dah Merdeka dari cengkaman British, yang menjadi tuan kepada tanah melayu suatu masa dulu melalui perbincangan aman.

Tanah Air kita dikembalikan kepada pemerintah boneka yang banyak menjaga kepentingan perniagaan syarikat-syarikat dan budaya penjajah. Sedikit demi sedikit kita mengambil alih semua itu dan menukarkannya menjadi hak kita. Kita mula membina acuan kita sendiri dan berakhir dengan satu pemerintahan yang lebih tidak terbuka berbanding dengan 'tuan' kita suatu masa dulu.


Mungkin sebahagian daripada kita merasakan acuan demokrasi yang kita bentuk boleh dibanggakan kerana kita sudah lebih hebat dari bekas penjajah kita sendiri, tapi sebenarnya ia adalah satu kebodohan. Kebodohan yang bakal mengundang berbagai campurtangan kuasa luar dalam cara kita mentadbir negara kita.

Barangkali kerajaan kita akan buat satu lagi rumusan mudah dengan meletakkan semua kesalahan pada Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim. Seperti biasa apabila ada saja campur tangan negara luar seperti Amerika dan konco-konconya, semuanya akan dilonggokkan pada pembangkang....kebodohan sendiri tidak pernah diakui.

Baca berita di bawah, desakan 4 organisasi antara bangsa  kepada setiausaha negara Amerika, Hillary Clinton agar Amerika mencela dan mengambil tindakan terhadap Malaysia kerana melanggar hak asasi kebebasan manusia bersuara. Ambiga bukanlah orang asing bagi Hillary yang pernah memberikan anugerah pada Ambiga suatu masa dulu.

Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License