Apa Warga Kenya Belajar Tentang Kepimpinan Dari Malaysia

Wednesday 20 July 2011

Bulan lepas Mohamed Wehliye, seorang warga Kenya yang bekerja di Saudi Arabia sebagai Vice President di Riyad Bank berkunjung ke negara kita.

Apa yang dilihatnya amat menakjubkan. Pada tahun 1974 negaranya Kenya berada dalam level yang sama dengan Malaysia sebuah negara yang bergantung kepada sumber hasil bumi seperti pertanian dan juga galian. Namun kini Malaysia sudah jauh meninggalkan negaranya Kenya. Keupayaan negara kita bertukar menjadi salah satu kuasa ekonomi di Asia amat mengkagumkannya.

Dia meletakkan pujiannya pada pemerintahan Mahathir selama 22 tahun yang berjaya menukar Malaysia menjadi sebuah negara yang membangun. Baginya dalam pemerintahan pemimpin mesti ada sikap kuku besi sedikit sebanyak bagi memastikan visinya terlaksana. Yang paling penting sekali pemimpin perlu punyai misi dan visi dan tahu jalan yang perlu diambil bagi mencapainya.

Memang kalau nak dibandingkan dari segi pembangunan Malaysia memang jauh lebih bagus daripada Kenya. Tapi untuk menjadi lebih baik kita perlu meletakkan aras matlamat kita lebih jauh. Kita perlu melihat negara yang jauh lebih baik dari kita sebagai benchmark. Jika sudah baik tidak semestinya kita tidak boleh menjadi lebih baik.

Baca laporan menariknya di sini.
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License