Anugerah Khas Untuk Melayu Hebat - Hebatkah Ibrahim Ali ?

Wednesday 20 July 2011

Anegerah Kaki Gempar lebih layak untuk menggunakan
nama Ibrahim Ali.
Universiti Teknologi Mara ditubuhkan khas untuk meningkatkan taraf pendidikan golongan bumiputera negara termasuklah Melayu dan kaum pribumi Sabah dan juga Sarawak. Kejayaan UiTM mengeluarkan sumber pekerja yang berkaliber memang sesuatu yang boleh dan patut dipuji.

Tetapi kejayaan tersebut bukanlah sesuatu yang boleh Melayu jadikan alasan untuk Melayu berbangga diri. Sifat bangga diri bukanlah akhlak yang mulia. Sebaliknya kita perlu lebih merendah diri dan sedar betapa bangsa kita sentiasa memerlukan tongkat untuk memboleh kita berlumba lari dengan bangsa lain. Kalau dalam golf kita panggil 'handicap', mengenal pasti level keupayaan kita agar dapat bertanding dengan adil.


Itupun amat ramai para pelajar kita di UiTM yang tidak serius dalam urusan menuntut ilmu mereka. Bagi saya yang berpengalaman menuntut di UiTM, jika seseorang pelajar itu tidak pernah ponteng, sentiasa buat homework, kemungkinan dia lulus dan tamat pengajian adalah 99.9%. Para pensyarah memang nekad untuk memastikan pelajar lulus dan berjaya asalkan mereka ada kemahuan dan kesungguhan.

Kalau masih ada yang tak lulus dan memang sentiasa ada, malah ada yang kena terajang, kena mengulang berkali-kali, menunjukkan pelajar tersebut benar-benar bermasalah dan tidak berapa minat belajar. Ramai juga yang bercinta dan lebih suka meraih glamour di UiTM. Mereka masih tak sedar diri yang mereka diterima belajar dalam keadaan 'handicap'.

Usaha mengadakan anugerah melayu hebat untuk para pelajar UiTM memang satu usaha yang baik tetapi ikon yang dijadikan sebagai contoh Melayu hebat nampaknya terlalu janggal dan lansung tidak sesuai. Kenapa Ibrahim Ali dijadikan ikon Melayu sehingga di namakan Anugerah Ibrahim Ali?.

Apa hebatnya Ibrahim Ali dalam menyumbang untuk kemajuan dan pemerkasaan Melayu. Melayu tidak perkasa semata-mata dengan menyertai kumpulan Perkasa dan Melayu tidak juga perkasa kerana Ibrahim Ali menubuhkan Perkasa, malah Perkasa lebih menjurus kepada menjadikan masyarakat Melayu yang gampang dan gertak lebih. Cakap berdegar-degar dan mencabar orang serata kampung.

Betapa tidak berpengaruhnya segala kata-kata dan cabaran Perkasa sehinggkan ugutan seperti perang salib lansung tidak diambil kisah oleh pihak berkuasa keselamatan. Ia umpama ucapan pak lawak yang tidak mendatangkan apa-apa bahaya. Begitulah yang kita boleh rumuskan apabila polis tidak mengenakan apa-apa tindakan pada Ibrahim Ali setelah banyak kenyataan berbaur hasutan dan ugutan.

Carilah nama lain bagi menggambarkan Melayu yang hebat, mungkin Anugerah Engku Aziz jauh lebih bermakna daripada Anugerah Ibrahim Ali.

Share on :

2 comments:

  1. xde budi xde jasa, tetiba nk wat anugerah? sapa mamat ni selain dikenali sebagai sang katak oleh rakyat malaysia? Aku sebagai rakyat kelantan pun terpalit malu bila ada manusia sejijik ni dilahirkan di bumi bertuah kelantan tuh....rakyat kelantan takde yg pengecut mcm ni...

    ReplyDelete
  2. Ini melayu bukan hebat tapi melayu pukimak...

    ReplyDelete

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License