Sebab apa Bersih tak akan buat macam Tahrir Square

Saturday 5 May 2012

  1. Umno/BN memang kuat pembohong tetapi mereka tak mohong kuat sangat sampai macam yang berlaku di middle east. Sebab tu pembangkang boleh menang jugak dan ada beberapa negeri yang mampu dikuasai oleh pembangkang.
  2. Umno/BN ini adalah pemerintah warisan kolonial British yang terkenal memperdaya penjajahnya secara tidak disedari. British memang licik dengan style diplomasi licik mereka perdaya penjajahnya sampai terpedaya habis raja-raja dan juga rakyat tanah melayu yang dibuai mimipi sehingga ke tahun 1938 baru ada kesedaran berpolitik menuntut kemerdekaan.
  3. Atas kesedaran rakyat tanah melayu dah bangkit maka British sekali lagi menunjukkan kecemerlangan memperdaya mereka dengan menyokong Umno dan mengharamkan semua parti politik lain yang menentang mereka untuk membolehkan Umno mewarisi dan menjaga kepentingan mereka. Dari sini Umno/BN mendapat kepakaran membohong supaya orang tak sedar.
  4. Umno/BN buat juga pembangunan dengan mengamalkan dasar 80/20 di mana 80 daripada duit rakyat digunakan untuk membangunkan negara manakala 20% lagi masuk poket pemimpin dan kroni-serta suku sakat mereka.
  5. Kalau di kawasan middle east dan juga afrika sana, mereka mengamalkan dasar 100% duit rakyat masuk poket pemimpin mereka sebab tu rakyat bangin menentang secara ganas sebab tak tahan.
  6. Perbezaan antara dasar 80/20 yang diamalkan oleh Umno/BN berbanding 100% yang diamalkan oleh kebanyakan negara afrika membuatkan rakyat masih berterima kasih pada Umno?BN dan tak ada terlintas niat untuk enjahanamkan apa yang Umno/BN buat selama ini.
  7. Apa yang PR mahukan sekarang adalah untuk melonjakkan negara ke depan dengan lebih baik dengan mengamalkan dasar 100% wang rakyat adalah untuk rakyat. Mengamalkan dasar pilihanraya yang telus dan bersih dan menutup segala ruang yang membolehkan berlakunya penipuan secara licik seperti mana yang diamalkan oleh Umno/BN selama ini. Apa nak takut kalau selepas segala ruang kebocoran ditutup dan Umno/BN menang maka tak ada sesiapa yang akan pertikaikan kemenangan tersebut.
  8. Bersih masih percaya sebuah negara yang membangun perlu ada pembangkang yang kuat yang bersaing dengan kerajaan memerintah dengan cara sihat dan bukannya menggunakan keseluruhan kakitangan kerajaan sebagai jentera parti dan mengenakan akta media yang bukan-bukan sebagai alat propaganda kerajaan. Jadi tak akan berlaku Tahrir Square sebab kalau berlaku begitu Umno?BN akan mampus terus...tak ada siapa yang mahu Umno/BN mampus terus. Kita mahu mereka hidup dan menjadi pembangkang yang telus dan tidak menipu dan bomgkak kara raya sedangkan semua itu hasil dasar 20% wang rakyat masuk poket mereka.
  9. Mereka yang bangun memperjuangkan demokrasi tulin dan pilihanraya bersih di malaysia terdiri daripada kalangan mereka yang berada, berpendapatan dan berpelajaran berbanding mereka yang bangun menentang di middle east yang serba daif dan tidak ada apa-apa yang nak dirugikan. Jadi tak akan berlaku Tahrir Square di negara kita.
Ringkasnya teori Najib, Umno/BN dan semua pra penyokong mereka yang menuduh Bersih ada agenda mahu melakukan Coup D'etat di Malaysia adalah satu pandangan yang terlalu bodoh dan cetek akai sekali gus mempermainkan tahap kecerdasan otak rakyat Malaysia, jesteru itu adalah layak mereka ditolak pada PRU13 nanti dan membuatkan mereka sedar dan berubah menjadi rakyat Malaysia yang baik dan tidak berbohong lagi...hahaha...lega rasanya.

Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License