Dr Ariffin ganti Tunku Abdul Aziz sebagai senator

Friday 11 May 2012

Tunku Abdul Aziz memang berniat baik bila keluarkan kenyataan bertentangan dengan parti dalam kes Bersih 3.0. Bagi aku menerima pelawaan untuk diadakan Bersih 3 di Stadium Merdeka adalah yang terbaik daripada berkeras mahu mengadakannya di Dataran Merdeka.

Tetapi kalau kenyataan seperti itu orang seperti aku yang keluarkan, tak ada apa-apa hal bagi parti sebab aku bukan orang kuat parti dan tak masuk dalam barisan hadapan pimpinan. Sebenarnya memang tak salahpun memberikan pendapat, tapi kalau pemimpin yang duduk kat atas tiba-tiba berikan pendapat yang bertentangan dengan keputusan parti, ia adalah satu perkara berat yang memerlukan samada pemimpin tak sehaluan itu berundur menjadi ahli biasa ataupun dia terpaksa dipecat dari jawatannya.


Aku rasa Tunku Abdul Aziz lebih arif tentang hal ini sebab itu dia tak pohon untuk sambung term dia sebagai senator. Baguslah macam tu dan dari segi itu aku benar-benar respect dengan DAP. Mereka amat komited dengan disiplin parti agar dapat menterjemahkan sikap kebertanggung jawaban secara koleksi.

Maka dengan itu Tunku Abdul Aziz telah digantikan dengan Dr Ariffin manakala seorang lagi senator telah dicadangkan untuk dilantik, ianya tak lain tak bukan pejuang union yang terkenal Syed Shahir Syed Mohamud.

Penang proposes Ariffin, Syed Shahir as senators

GEORGE TOWN, May 9 (Bernama) -- The Penang government has proposed National Defence University lecturer Dr Ariffin S.M. Omar and executive secretary of the National Union of Transport Equipment and Allied Industry Workers, Syed Shahir Syed Mohamud as senators.
Ariffin, 63, and Syed Shahir, 60, were unanimously chosen for the post at the state assembly sitting today to replace Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim and Datuk Mustafa Kamal Mohd Yusoff whose term will end on May 30.
Chief Minister Lim Guan Eng when tabling the motion for the two to be appointed to the Dewan Negara (Senate), said Ariffin was an expert in Malay history and had written a number of academic books.
Ariffin had also served as lecturer at Universiti Sains Malaysia and Universiti Utara Malaysia.
Lim said Syed Shahir was chosen because of his vast experience in the union movement in Malaysia for the past 38 years.
"As a respected unionist, he had also represented the country at various national and international forums, conferences and seminars," he added.

Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License