Shafie Apdal lelaki sejati...!

Tuesday 24 April 2012

Ini berita paling panas dalam masa kini. Kisah Shafie Apdal dan kelakiannya. Shafie Apdal memang lelaki sejati. Sebab apa aku kata macam tu sebab dia berkahwin dengan Shuryani binti Shuaib dan dikurniakan sehingga 6 orang anak.

Itu sebabnya aku kata dia lelaki sejati. Lelaki sejati punya nafsu. Dengan adanya nafsu itu dia cari jalan untuk kahwin. Dengan berkahwin dia melampiaskan nafsunya sehingga lahir enam orang anak. Kalau lelaki tu tak sejati, dia tak fikir pasal kahwin. Kalau kelakiannya tak sejati, awang adeknya tak akan marah setiap kali tuannya merenung lurah gunung tepung gebu.


Kalau awang adeknya bukan jenis panas baran, dia tak akan naik gunung ke kiri dan ke kanan. Dia tak mendayung sampai letih. Kudrat mendayung itu membolehkan dia meninggalkan zuriatnya di muka bumi. Dipendekkan cerita Shafie Apdal memang lelaki sejati.

Bila kita menjadi lelaki sejati ditambah dengan miliki wang serta pangkat, ketinggian bukan lagi menjadi ukuran. Walau rendah semua orang pandang tinggi. Biasanya orang rendah suka memanjat. Bukan sengaja nak memanjat tapi sifatnya yang rendah membuatkan dia terpaksa memanjat samada suka atau tidak suka.

Bila orang ada duit dan ada kuasa. Ramai orang yang tak kisah untuk menjadi tangga supaya dia dapat memanjat. Bila kita suka panjat, sampai tempat tinggi akan ada orang yang nak jolok jatuh. Berlebihan lagi kita duduk kat atas dan tak lontarkan sedikit buah yang sedang dimakan.

Aku tak sebut apa-apa pasal fitnah kat sini. Aku sebut pasal lumrah kehidupan. Aku sebut pasal suasana masyarakat kita yang tak habis-habis riuh dengan skandal. Pemimpin kita sering berkata, kita orang timur. Sifat kita bersopan santun. Cerita seks kita tak bawa keluar dari dalam kelambu. Kita cerita seks hanya dalam kelambu. Keluar dari kelambu kita cerita hal lain. kita kan pemalu?.

Tapi aku tak nampak semua tu ada dalam budaya kita. Kita mewah dengan skandal seks. Lebih malang lagi ia berlaku daripada pekerja cuci longkang, pak guard, eksekutif, ahli majlis, ahli parlimen sampai kepada peringkat menteri.

Aku dah mula sangsi dengan ayat, kita orang timur, kita pemalu dan bersopan santun....apakah aku masih mampu ulang ayat itu pada anak-anak aku...? di mana nak aku tunjukkan contoh...? hahaha aku cakap macam aku baguih sangat...!
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License