Jom Buat Duit - MPAJ Beli Tikus Dengan Harga RM3 Seekor

Friday 28 October 2011

Kalau nak buat duit masa lapang anda boleh saja tangkap tikus dan menjualnya pada Majlis Perbandaran Ampang Jaya dengan harga RM3 seekor. Kempen ini masih berjalan sehingga 4 Novenber di kawasan Taman Sri Angsana Hilir di Zon 15 dan juga zon 16.

Menarik sekali untuk melihat bagaimana kempen ini dijalankan dan bagaimana sambutan orang ramai di kawasan tersebut. Bagi mereka yang hidupnya susah perlu mengambil kesempatan ini untuk menambahkan pendapatan mereka dan ia perlu diperluaskan lagi di seluruh negara.

Kempen yang sama dijalankan oleh Thomas Stamford Raffles ketika membuka pelabuhan Singapura pada tahun 1819 dahulu. Ketika itu Singapura dipenuhi dengan tikus yang terlalu banyak dan bagi menyelesaikan masalah ini dia menawarkan bayaran untukm membeli tikus yang berjaya ditangkap oleh orang ramai.

Maka berebut-rebutlah orang ramai menangkap tikus sehingga diberitakan bertimbun-timbun tikus dikumpulkan di sana. Kempen tersebut menghasilkan kejayaan sehingga lepaslah Singapura daripada masalah tikus pada waktu itu. Cerita tersebut dicatatkan oleh Abdullah Musyi di dalam bukunya Hikayat Abdullah.

Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License