Demo Bantah Kapitalisme Di Sana-Sini (Bergambar)

Friday 28 October 2011

Occupay Wall Street disambut di seluruh dunia. Manusia mula tidak puas hati apabila hanya golongan 1% sahaja yang tak henti-henti buat duit dan memerah kudrat keseluruhan golongan 99%. Pembahagian kekayaan tidak beredar dengan sama rata dan jurangnya semakin jauh.

Kalau dahulu ketika bancian yang dibuat oleh Winfred Pareto di UK pada abak ke 19 mendapati masyarakat sentiasa berada di dalam ketidak seimbangan walau bagaimanapun usaha pemerintah cuba menyeimbangkannya di antara golongan yang kaya dengan yang miskin.

Keadaan akan sentiasa menyesuaikan dirinya dengan mereka yang terlalu kaya yang memiliki 80% daripada kekayaan negara hanya dikuasai oleh 20% sahaja golongan manakala 80% selebihnya hanya menguasai 20% daripada kekayaan. 


Tetapi dengan ledakan amalan kapitalisme, keseimbangan ini menjadi lebih buruk lagi dengan hanya 1% daripada masyarakat menguasai 99% daripada kekayaan dunia. dan jurangnya menjadi lebih buruk dan buruk lagi.

Islam tidak menghalang umatnya merebut kekayaan tetapi perlu diingat dalam harta kekayaan itu ada hak-hak orang susah yang perlu dipenuhi. Jika semua itu berjalan lancar maka orang miskin tidak akan menaruh dendam pada golongan kaya. nampaknya hak-hak tersebut tidak ditunaikan membuatkan golongan miskin mula menyimpan dendam mereka.
Lihat koleksi bergambar sekita demo di sini
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License