Berapa Jumlah Penduduk Dunia Menjelang Tahun 2100 ?

Tuesday 25 October 2011

Bancian terbaru daripada United Nation menunjukkan dunia akan menampun seramai 15 Billion manusia di atas muka bumi ini menjalang tahun 2100. Pada waktu ini jumlah populasi umat manusia di dunia telah mencapai seramai 7 billion orang.

Taraf kehidupan yang semakin baik, kesihatan yang meningkat dikalangan penduduk dunia telah membantu memanjangkan umur manusia dan mengurangkan jumlah bayi yang meninggal ketika dilahirkan. Walaupun di negara-negara maju manusia cenderung mempunyai anak yang sedikit bilangannya, tapi ia tidak dapat membantu menggandakan kelahiran anak-anak di negara-negara seperti Afrika dan juga Asia.


Apa yang menjadi ketakutan sekarang adalah samada dunia mampu menampung jumlah manusia yang semakin ramai ini. United Nation nampaknya yakin sumber yang ada pada muka bumi tidak mampu menampung kehendak manusia yang terlalu ramai. Mereka berusaha mendidik manusia agar mengurangkan pembiakan.

Bagi kita umat Islam, kita wajib percaya bahawa Allah telah memperuntukkan rezki yang cukup pada setiap individu yang dilahirkan di dunia ini. Tak perlulah kita risaukan tentang rezki kita di atas muka bumi. Apa yang kita perlu risau adalah nasib kita setelah mati dan masuk ke alam yang tidak ada penghujungnya.

Untuk itu maka tumpukanlah kepada kebaikan sebanyak mungkin dan jangan sesekali kita mati melainkan dalam keadaan menjadi seorang muslim. Baca laporan penuhnya di sini
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License