Bencinya orang Cina pada BN sekarang ini...!

Thursday 29 March 2012

Sejak PRU12 sampai sekarang aku tengok sikap orang cina masih tidak berubah. Tahap kebencian mereka pada BN malah semakin lama semakin meningkat dan terserlah. Kalau dulu jarang sangat nak tengok orang cina mempamerkan sikap mereka terhadap BN terlebih lagi jika mereka berhadapan dengan orang Melayu. 

Bagi orang cina susah sikit nak bincang dengan orang melayu ni pasal politik, apa lagi kalau melayu tu melayu Umno lagilah susah dan tak boleh lansung dibawak berbincang jadi selama ini orang cina lebih suka ambil sikap seperti lalang, kalau orang yang datng tu cerita pasal BN dia ikut Bn dan kalau yang datang tu cerita pasal PR dia ikut PR.


Tapi itu semua dulu, sekarang orang cina di mana-mana amat giat aktif berpolitik dan mempamerkan sikap mereta terhadap suasana politik negara kita. mereka nampaknya mahu menyumbang kepada negara untuk membuat perubahan dan ini hanya boleh dilakukan jika orang melayu turut sama menolak BN.

Orang cina paham kalau orang melayu masih kukuh diperbudakkan oleh Umno/BN bermakna akan wujud politik perkauman yang mana BN dimonopoli melayu dan PR dimonopoli bukan melayu dan jika PR pegang kuasa persekutuan, ia menjadi agak sukar apabila orang melayu yang menang kerusi parlimen tidak majoriti. Untuk mengelakkan semua itu maka orang cina nampaknya terpaksa bekerja keras menarik orang melayu turut sama menyokong PR.

Semalam sedang minum dengan seorang kawan, dia menceritakan pengalamannya beberapa hari sudah berurusan dengan cina pomen kereta di Shah Alam. Kawan aku tu membawa kereta volkswagen lamanya untuk diservis dan no plate kereta itu adalah BM XXXX.

Ketika mahu menulis bill pada kawan aku tu, taukeh cina tu tanya lu punya kereta apa nombor?, lalu kawan aku tu jawab BM XXXX..

Mendengar jawapan kawan aku, tauke tu tanya sekali lagi dengan aagak kuat..."BN aaa?"

"Bukan BN, BM, gua mari dari Bukit Mertajam, itu BM lah bukannya BN", jawab kawan aku.

"Oooo, nasib baik BM ooo, kalau BN aaa, gua tak mau tulis, manyak suewee oooo" jawab taukeh cina itu diiringi ketawa oleh semua orang yang ada...hahaha...hahaha...hahaha. Apa maknannya? 
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License