Jom Kahwin Campur - Datuk Dr Denison Jayasooria

Thursday 22 September 2011

Felo penyelidikan Utama Institut Kajian Etnik, UKM, Datuk Dr Denison Jayasooria menyarankan agar masyarakat menggalakkan perkahwinan campur bagi mewujudkan satu bangsa Malaysia yang bersatu. Boleh baca laporannya di Kosmo hari ini.

Sepatutnya orang Melayu Islam terutamanya para alim ulama serta para ustaz, imam, ketua kampung dan lain-lain sejak dulu lagi mempromosi dan mengamalkan budaya kahwin campur ini. Kita sepatutnya mula menggalakkanya sejak hari pertama orang cina menjejakkan kai mereka di Tanah Melayu setelah di bawa masuk oleh orang Inggeris.

Ramai orang cina yang terlalu daif kehidupan mereka tinggal dihujung-hujung kampung dan disingkir serta dijauhi oleh orang melayu pada masa dulu. Kononnya mereka kafir dan kotor, makan babi. Ada juga anak-anak cina baru lahir yang ditinggalkan di depan rumah atau madrasah oleh orang cina miskin yang tak mampu bela anaknya pada zaman dulu.

Kalaulah orang kita lebih terbuka pemikiran mereka dalam menjalankan usaha dakwah Islam sejak dulu lagi dengan berintegrasi dan menyerap masuk orang-orang cina miskin menjadi Islam barangkali isu perkauman akan menjadi lebih mudah sekarang ini. Walau apapun tak perlu berkalau pada masa yang dah berlalu...mari kita mulakannya sekarang juga...ada sesiapa yang sudi?
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License