Bagaimana Cara Mendera Seorang Benggali Mabuk

Tuesday 20 September 2011


Tengok bagaimana para pejuang Melayu yang membuli Karam Singh Walia, seorang Benggali Sikh agar memohon maaf terhadap kata-katanya yang kurang enak terhadap orang Melayu. Ketika Karam Singh Walia berkata sebegitu dia berada di dalam keadaan mabuk tak waras fikiran.

Ramai orang gila yang mengeluarkan kata-kata kesat di Seberang Jaya atau di kawasan-kawasan lain. Ada cina gila yang sering meracau perkataan seperti 'melayu lancau' dan lain-lain seumpama dengannya. Dulu ada juga seorang Melayu yang di gelar Chad Gila sering memaki hamun orang cina dan menyanyikan lagi-lagi seperti 'cina masuk melayu, kena potong lancau'...dan lain-lain lagi.

Tidak ada sesiapapun yang ambil kisah atau menuntut orang gila tersebut memohon maaf atas keterlanjuran kata-kata mereka sebab semua orang tahu mereka gila dan kalau desak orang gila mohon maaf bermakna yang desak tersebut juga adalah gila.

Orang yangberkeadaan mabuk samalah sahaja dengan orang gila. Otak mereka menjadi tidak waras. Tetapi keadaan ini boleh dielakkan dengan kita mengharamkan meminum arak dan haramkan saja arak di seluruh Malaysia. Bakar saja kilang-kilan arak yang bersepah di lembah Klang ini, maka habis cerita, akan jaranglah kita bertemu orang yang mabuk arak dan meraca seperti Karam Singh Walia di atas.

Tapi malangnya, orang melayu juga ada ramai yang kaki mabuk, minum arak sorok-sorok dan ada juga yang tinggang arak terang-terang terutamanya para muda mudi. Bila orang mabuk kata kesat pada orang Melayu...darah orang melayu pun naik dan membuli Bengali Singh yang berkata-kata ketika mabuk...biasanya orang mabuk saja akan mengarahkan orang mabuk tarik kata-kata kesatnya.
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License