Zul Kulim bengap, tak reti beza Tuhan dgn Tokong!

Friday 29 March 2013

Hangpa cuba dengar rakaman yang aku bubuh kat sini. Banyak rakan-rakan blog bubuh tajuk Zul Kulim hina agama Hindu. Ok memang cara dia cerita nampak menghina agama hindu berdasarkan segala aktiviti yang orang Hindu lakukan.

Walau bagaimanapun perbuatan orang Hindu itu samada hina atau tidak hina memang bersalahan dari segi akal yang waras dan lari daripada batas-batas murni manusia. Nak buat camna, dalam Quran dah terangkan betapa celarunya orang yang jadikan berhala sebagai sembahan mereka.

Itulah pedahnya bila akal diletakkan sebelah demi mengikut amalan datuk nenek moyang...macam kaum kafir Quraish lah juga dulu di Mekah.

Aku cuma nak ulas dari satu sudut sahaja berkenaan apa yang dicakapkan oleh YB yang kononnya pandai sangat dan amat kuat mempertahankan Islam dan menjadi wira dalam mempertahankan penggunaan perkataan Allah.

Hangpa perasan tak dia asyik dok ulang perkataan Tuhan. Dia kata Tuhanpun tenggelam, Tuhan dari tembaga, Tuhan....dan sebagainya.

Apa tak retikah maknanya Tuhan? ayat Tuhan pun tenggelam itu adalah ayar Kufur!, mana logik akal Tuhan tenggelam...itulah pegangan yang sebenar-benarnya dalam agama Islam.

Yang sebetulnya adalah Tokong Hindu Tenggelam, itu baru betul. Hindu sembah Tokong, sembah Berhala, bukannya sembah Tuhan. Itulah aku dah cakap bila dah bengap, perkataan Tuhan pun nak dipermain-mainkan.

Jika kita Faham apa makna Tuhan, kita faham juga apa maknanya Allah. Jika kita tolak Allah boleh tenggelam, maka Tuhan juga mustahil untuk tenggelam.

Nak bagi ceramah agama, tapi tak reti beza apa makna Tuhan dengan Tokong, tak payahlah pakai kopiah tu. Jangan ingat hang loya, hang pandai kesemua. Aku bukannya pandai sangat, tapi aku yakin dan paham benda asas yang menyentuh Tuhan.

Dan aku tak berkompromi dengan kesalahan jahil yang tak tahu bezakan antara Tuhan dengan Tokong. Orang Kulim tolong sound sikit kat Lebai tu...ok!!!

Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License