Sunday, 24 March 2013

Haram undi Pas: Minda Pondok!

Posted by Utusan Meloya on 10:22:00 pm with 2 comments
Ya! memang minda pondok punya fatwa. Haram undi Pas kata mereka. Jesteru itu untuk mengelakkan haram pangkah Pas mereka syorkan pangkah Umno!, maknanya kalau tidakpun wajib undi Umno, sekurangnya bagi mereka pangkah Umno tu halal!.

Sebab utama mereka kata haram pangkah Pas adalah kerana para pemimpin Pas telah bertukar menjadi orang suruhan kepada rakan mereka dalam pakatan rakyat. Para pemimpin Pas juga dituduh menjual prinsip demi untuk mendapatkan kuasa.

Ok! ok ! aku tau hangpa dah mula mendidih aku dok ulang tuduhan merapu mereka. Mai kita tengok sikit kecelaruan depa yang mendakwa sebagai kununnya ulama pondok tu!.

Pertama aku rasa mereka ni sekadar ustad cari makan dengan menggunakan institusi pondok yang orang Melayu kampung ada simpan banyak nostalgia. Depa perasan macam sama tarah dengan para alim ulama pengasas institusi pondok dahulu yang memang hebat-hebat dan terkehadapan berbanding kebanyak umat islam lain dengan mnubuhkan institusi pengajian sedangkan masa tu berlambak orang kita buta hurup dan tak mengaji.


Dalam bab tu, puak-puak ustad pondok sekarang ini jauh terbelakang berbanding semua orang lain kerana masih dok guna cara pondok yang ditinggalkan oleh orang-orang hebat dulu tanpa memikirkan cara lebih terkehadapan berbanding institusi pengajian yang ada di negara kita yang amat jauh terkehadapan.

Aku kata macam tu kerana sebagai ulama, mereka perlu lihat sama asas ilmu agama seiring dengan ilmu moden seperti kejuruteraan, kewangan, saing teknologi, komputer dan macam-macam lagi yang rata-rata para ustad pondok yang ada sekarang jauh ketinggalan ke belakang, macam mana nak dakwah kalau masyarakat terutamanya orang muda mudi pandang lekeh?.

Keduanya, agak pelik bila mereka kata Pas jadi balaci dan hanya ikut saja mana Pakatan rakyat tarik, seolah-olah macam budak suruhan yang tak ada akal dan strategi. kalau macam tu punya pemimpin yang mereka tuduh pada Pas, maka kat mana pulak logiknya Pas yang bodoh tu nak dapatkan kuasa?. Ternyata hujah mereka terlalu bangang dan incoherence.

Ketiga pulak declare pada orang ramai haram pangkah Pas dan tetiba suruh orang ramai pangkah Umno....hehehe! Ini dah sepak masuk gol sendiri namanya. nampak sangat ada kepentingan. Nampak sangat minda pondok telah terbeli dengan pujuk rayu Umno untuk berkempen pada parti yang dah berkuasa sejak meredeka itu dengan penuh rekod korupsi dan memperbodohkan orang Melayu, Islam termasuklah puak-pauak minda pondok itu.

Aku tak mau pukul rata nak kata semua ustad pondok tu macam depa, malah ramai yang melanjutkan pelajaran ke pringkat tinggi dan hebat-hebat. Cuma mereka yang kekal dok ada kat pondok tu masih lagi terikat dengan cara lama tanpa berjaya mengangkat institusi pondok menjadi pusat pengajian hebat bertaraf dunia...kesian kat depa, dah gagal dengan kerja mereka cuba pulak nak jadi penasihat politik dan pengaruh orang ramai pangkah Umno...
Categories: ,

2 comments:

  1. Dr mereka kata HARAM undi PAS dn WAJIB undi UMNO,baik lh mereka kata kn pilihanraya ada lh HARAM buat umat ISLAM.Hbs cerita.Tk payah org Islam nk susah2 mengundi.SPR bubar kn je lh.Nk buat apa bayar gaji buta pd belanak2 dlm SPR tu!

    ReplyDelete
  2. itu namanya minda bahlol...kalau dah bahlol sampai kiamat pun akan jadi bahlol...

    ReplyDelete