Apa perbezaan anak yang kematian ayah dengan ayah bercerai?

Tuesday 28 August 2012

Secara logiknya seorang anak lebih baik jika kehilangan ayahnya akibat bercerai dengan ibu daripada kehilangan ayahnya akibat kematian. Ayah yang bercarai dari ibunya masih hidup dan masih dapat dipertanggung jawabkan segala nafkah. Ayah yang meninggal dunia menamatkan segala-galanya.

Itu apa yang kita fikirkan tetapi sebenarnya ada satu kesan yang amat mengejutkan yang tidak disangka-sangka berlaku pada anak-anak yang mengalami kes ayah bercarai dengan ibu.

Kajian mendapati anak-anak yang ayah mereka bercarai kebiasannya mati lebih awal daripada mereka yang ibu bapanya stabil dalam perkahwinan. Mereka biasanya mati 5 tahun lebih awal daripada biasa.


Memang betul ajal maut adalah urusan Tuhan dan tidak ada sesiapa dapat mengjangkakan semua itu. Tapi setiap urusan ada sebab dan akibat. ini selari dengan ayat, 'sesungguhnya Allah memberi ketentuan ke atas tiap-tiap sesuatu'. Semua makhluk diberikan ketentuan, dengan terperinci siap dengan faktor sebab dan akibat.

Amarak kepada para ibubapa, elakkan seboleh mungkin kes perceraian jika anda sayangkan anak-anak anda. Perceraian walaupun perkara yang diHalalkan, namun ia adalah sesuatu yang dibenci Tuhan. Letakkan azam mengekalkan rumah tangga walau apapun yang terjadi dan bersikap positif dengan segala dugaan.


Share on :

2 comments:

  1. Selamat Hari Raya Aidil Fitri Maaf Zahir dan Batin buat rakan seperjuangan sekeluarga.

    Ucapan yang sama juga kepada semua pengunjung di sini.

    suasanapolitikmalaysia.blogspot.com

    ReplyDelete

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License