Hati-Hati Jangan Terbeli Minyak Masak Kitar Semula !

Saturday 7 January 2012

Pihak berkuasa Pulau Pinang telah mematahkan kegiatan sindiket yang membuat pembungkusan semula minyak masak yang telah digunakan dan menjualnya semula sebagai 'kononnya' minyak masak segar yang belum lagi digunakan.

Ada dua masalah besar jika menggunakan minyak masak kitar semula:

  1. Berkemungkinan minyak tersebut sebelum itu digunakan untuk menggoreng babi dan bahan makanan haram lain. Ia menjadikan minyak tersebut sebagai najis untuk digunakan oleh umat Islam.
  2. Masalah kesihatan yang mana mempunyai kesan yang tidak baik kepada manusia jika digunakan semula untuk masakan.
Kebiasannya minyak itu dibungkis semula dalam bungkusan plastik dan dijual di pasaran gelap atau di pasar malam di tempat-tempat terpencil.

Berkemungkinan juga ia ada terdapat di serata tempat di pasar malam tidak dapat di nafikan. Oleh itu berhati-hatilah jika anda membeli minyak masak yang murah dan dibungkus dalam bungkusan plastik.

Baca laporannya di sini
Share on :

2 comments:

  1. Minyak masak terpakai ni sebenarnya satu bisnes untung untuk dijadikan minyak bio-diesel untuk kereta. Malah industri kelapa sawit akan untung berkali ganda dengan rebat minyak terpakai untuk buat diesel.

    Kalau saya ada kereta diesel, saya akan guna minyak masak terpakai untuk isi minyak, tak payah pergi stesyen minyak untuk isi diesel. Nanti bau ekzos kereta nanti bau ayam goreng, ikan goreng dan sebagainya. Banyak kereta Mercedes lama boleh jalan dengan minyak masak terpakai.

    Minyak masak satu sampah buangan tercemar, jika tak dapat manfaat buat diesel daripada minyak masak terpakai, harga diesel sentiasa naik dan rugi.

    ReplyDelete
  2. boleh lawati www.melakagreentech.gov.my/biodiesel

    ReplyDelete

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License