Cara Bodoh Sambut Tahun Baru

Monday 2 January 2012

Menyambut tahun baru dengan menghabiskan duit memasang mercun agar suasana hiruk pikuk bising mampu menghalau hantu jahat. Itulah yang orang Filipina percaya apabila memasang mercun lada serta menembak secara rambang setiap kali mejelangnya tahun baru.

Akibatnya sambutan tahun baru baru-baru ini menyebabkan 500 orang cedera, rumah terbakar dan penerbangan ditangguhkan di Filipina.

Budaya main mercun juga ada di negara kita. Kalau di kawasan taman, nampaknya kaum India makin menjadi-jadi dengan perangai main mercun ketika apa-apa saja perayaan mereka. Samada ketika perayaan Deepavali mereka maupun sambutan tahun baru baru-baru ini mereka dengan bangga membakar mercun dan bunga api yang kosnya amat mahal.

Tak tahan dengan bunyi bising sampai tengah malam melambung-lambung kepala anak-anak yang terkejut dengan bunyi mercun ketika lena. Nasib baik rumah dah pakai atap genting, kalau mercun jatuhpun tak akan terbakar rumah. Kalau bumbung masih macam rumah ketika tinggal di kampung dulu, alamat tak tidur lena takutkan api jatuh ke atas bumbung atap.


Baca ceritanya di sini
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License