Politik Meloya - Larangan Guna Slogan 'Islam Is The Solution' Pada Pilihanraya Mesir

Wednesday 12 October 2011

Majoriti orang Mesir adalah beragama Islam dan bila rakyat mesir bangun memberontak terhadap rejim kejam Mubarak ramai orang Islam anggap itu petanda kebangkitan umat Islam di Mesir. Ada juga yang bagi kredit pada 'ikhwan muslimin' organisasi yang diharamkan di sana pada zaman Mubarak. Ikhwan diharap mampu ambil alih peralihan kuasa di Mesir.

Memang Ikhwan tak melepaskan peluang perubahan yang ada. Mereka tubuhkan sebuah parti yang mereka namakan sebagai Freedom and Justice Party untuk mewakili mereka dalam pilihanraya di Mesir. Seperti yang dijangka sudah tentu parti itu menjadikan Islam sebagai landasan perjuangan mereka.

Jadi tak hairan bila slogan pilihan raya mereka lebih menjurus kepada agama Islam, lalu terciptalah slogan 'Islam is The Solution' menjadi slogan meraih sokongan mereka terhadap rakyat. Tapi apakan daya rupa-rupanya orang Arab Mesir tak mahu sebarang agama dikaitkan dalam hal ehwal pilihan raya. Sampai depa kata 'biaq kami tentukan sendiri hal ehwal agama kami'...itu petanda sekular tu...orang Mesir lebih Favour kepada budaya demokrasi sekular.

Dan akhirnya Ikhwan digesa tidak menggunakan agama sebagai salah satu alat kempen mereka....nampaknya seburuk-buruk negara kita, Pas masih bebas menjadikan Islam sebagai agenda perjuangan politik mereka. Sebelum terlambat elok Pas rebut peluang yang ada dan pastikan menang besar dalam PRU-13 yang akan datang ini.

Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License