Utusan Meloya - Padan Muka Kena Bayar RM60,000 Pada Khaled Samad

Friday 14 October 2011

Utusan Melayu (Malaysia) Berhad hari ini diperintahkan mahkamah untuk membayar ganti rugi kepada ahli parlimen Shah Alam, Khaled Samad atas tulisan berbaur fitnah.

Tulisan Utusan Malaysia adalah berdasarkan sebuah tulisan yang dipetik daripada blog ahli parlimen muntah meloya dari Kulim yang dah dapat title Datuk sekarang ini, mangkuk punya YB Zulkifli Noordin dengan tajuk "Zulkifli Bidas Pak Janggut"

Walaupun tidak disebut namanya secara terang, namun artikel tersebut berjaya dibuktikan oleh Khaled Samad sebagai menuju kepadanya.

Memang patut dan pada muka diucapkan pada Utusan kaki memfitnah tersebut. Elok saman sekali dengan YB muntah meloya yang teramat lantang mengecam orang sana sini macam dia bagus sangat...dia pun pak janggout jugak hahaha...


Utusan diperintah bayar Khalid Samad ganti rugi RM60,000

14/10/2011 9:05pm

KUALA LUMPUR 14 Okt. - Mahkamah Tinggi hari ini memerintahkan Utusan Melayu (Malaysia) Berhad membayar RM60,000 sebagai ganti rugi kerosakan kepada Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad kerana menerbitkan artikel bersifat memfitnah di akhbar itu dua tahun lepas.
Hakim Mahkamah Tinggi Dr. Prasad Sandosham Abraham memerintahkan bayaran tersebut kepada Khalid selepas mendengar hujah kedua pihak mengenai taksiran kerosakan yang dialami.
Dr. Prasad berkata, dalam menentukan jumlah bayaran, beliau telah menimbangkan bahawa artikel berkenaan tidak secara langsung mengaitkan Khalid dan penulis asal artikel tidak disaman oleh Khalid.
Pada 30 September, Khalid telah menang dalam samannya ke atas Utusan Melayu selepas Dr. Prasad memutuskan bahawa Khalid dapat membuktikan kesnya dan bahawa plaintif (Khalid) difitnah dan dimalukan oleh defendan dalam artikel tersebut.
Semasa mengemukakan samannya tahun lepas, Ahli Parlimen Pas itu menamakan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia, Datuk Aziz Ishak serta penerbit Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia, Utusan Melayu, sebagai pihak defendan.
Khalid mendakwa bahawa pada 11 September 2009, Aziz telah dengan niat jahat membenarkan penerbitan dan pencetakan kata-kata memalukan terhadapnya di muka depan Utusan Malaysia.
Dia juga berkata, artikel bertajuk “Zulkifli bidas Pak Janggut” secara langsung dan tidak langsung merujuk kepadanya walaupun nama beliau tidak disebut.
Pihak defendan dalam pernyataan bela mereka menyatakan penerbitan berkenaan dibuat berasaskan satu ulasan oleh Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkfli Noordin dalam blognya pada 9 September 2009. - Bernama
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License