Larangan Pakai Purdah - Usahawan Perancis Sedia Dana Tolong bayar Semua Denda

Friday 21 October 2011

Seorang usahawa hartanah dari Paris, Rachid Nekkaz, 38 tahun sanggup bergegas ke Belgium, rabu lalu semata-mata untuk menyelesaikan denda yang dihadapi oleh 2 orang wanita yang ditangkap atas kesalahan memakai burqa atau purdah ditempat awam.

Dia mengeluarkan wangnya sebanyak 100 euro bagi menyelesaikan hukuman yang pertama atas kesalahan memakai burqa sejak undang-undang tersebut dikuat kuasakan di Belgium. Pada hari yang sama dia mengeluarkan sebanyak 75 euro di sebuah tempat di France bagi membayar denda pada seorang wanita atas kesalahan yang sama.

Ini merupakan kempennya bagi menggalakkan para wanita keluar tanpa rasa takut dengan undang-undang negara tersebut yang baginya hanyalah satu permainan politik presiden negara Perancis bagi meraih undi golongan berhaluan kanan. Undang-undang itu tidak sah baginya dalam perlembagaan negara Perancis.

Walau bagaimanapun katanya orang yang sepatutnya di denda adalah golongan suami yang memaksa para isteri memakai purdah dan menghalang para isteri dari keluar dari rumah. Dia menentang pencabulan hak asasi wanita sebegitu, katanya.

Ada yang menganggap dia sengaja mencari publisiti bagi mendapatkan sokongan orang ramai yang mahu bertanding dalam pilihan raya nanti.

Baca laporannya di sini.
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License