Hukuman Berat Pada Kes Cerai Di Kelantan - Patutkah?

Tuesday 18 October 2011

Wan Ubaidah, Exco kerajaan negeri
Kelantan
Kerajaan negeri Kelantan sedang mempertimbangkan penguatkuasaan serta hukuman yang lebih berat terhadap mereka yang bercerai tak tentu sebab. Perceraian perlu dielakkan seboleh mungkin dan hanya selepas tidak dapat lagi dielakkan barulah talak dijatuhkan.

Kes perceraian berlaku sebanyak 14.67% di negeri Kelantan. Ini bermakna dalam 100 pasangan yang berkahwin terdapat 15 kes yang akan bercerai. Kes perceraian semakin meningkat di negara kita termasuklah di Kelantan.

Dalam kajian yang dijalankan oleh ahli sains dari Itali, Winfred Pareto pada zaman dahulu di UK, beliau mendapati dalam 100 kes perceraian, 80% kes disumbangkan oleh orang yang sama. ini bermakna mereka yang memang kaki cerai akan berkahwin dan akan mudah bercerai.


Tidak dapat dipastikan pula jika ada kajian yang sama di jalankan oleh mereka yang bertanggung jawab dalam hal ehwal kebajikan keluarga di negara kita. Adakah kebanyakan kes perceraian disumbangkan oleh orang yang sama. 

Saya yakin jika kajian dibuat kita akan mendapati kecenderungan kaki cerai dari kalngan mereka yang sama. mereka akan kerap kahwin, ada masalah dan terus selesaikannya dengan melarikan diri iaitu bercerai, bukannya menyelesaikan dengan cara yang lebih matang.

Jika ini dapat dikenal pasti, kita hanya perlu menangkap para kaki cerai ini dan basuh dengan air cuka dan brain-wash mereka secukupnya dan kenakan syarat yang ketat gila pada mereka sebelum dibenarkan berkahwin semula.

Sumber berita dari Bernama.
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License