Amah Dikurung Macam Hamba Buat Kerja Tanpa Gaji 16 Tahun

Friday 10 June 2011

Seorang majikan Arab Saudi mengurung amahnya dari Sri Lanka selama 16 tahun tanpa diberikan sebarang gaji. Amah malang tersebut dihalang dari pulang ke tanah airnya dan tidak diperbaharui visanya selama 16 tahun.

Budaya melayan manusia seperti hamba abdi masih wujud lagi di tanah arab. Islam menyediakan sistem yang cantik bagi membebaskan perhambaan dengan meletakkan syarat membayar kifarat atau denda dengan membebaskan hamba abdi. Tuan punya hamba yang meniduri hamba sahayanya akan emlahirkan anak yang bebas merdeka, ini juga satu cara pembebasan keturunan hamba.


Hasil daripada percaturan sistem pembebasan perhambaan tersebut maka bangsa berketurunan hamba pupus. Mereka menjadi manusia merdeka sebagaimana manusia lain yang dilahirkan bebas merdeka. Malangnya ada juga manusia yang kejam tidak berhati perut menjadikan manusia lain yang sepatutnya bebas merdeka sebagai hamba.

Suspek penyebab amah mati kebuluran
Kes yang sama juga berlaku di negara kita di mana baru-baru ini seorang amah dari negara jiran dikurung tanpa makanan sehingga mati kebuluran. Kes ini nampaknya lebih kejam dan tidak berperi kemanusiaan. Sedangkan anjing yang kurus kering kelaparan kita rasa bersimpati, inikan pula manusia yang punyai perasaan. Baca kat sini

Manusia seperti itu ternyata lebih kejam daripada binatang dan patut dikenakan hukuman yang berat.

Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License