Masih Ada Yang Tak Sedar !

Thursday 3 December 2009


Selasa baru-baru ini saya ke Pulau Pinang atas urusan kerja bersama dengan 2 orang lagi rakan sekerja. Bertolak dari KL pada pukul 6.30 petang ketika hujan gerimis kami sampai kawasan R&R Tapah lebih kurang pukul lapan untuk makan dan solat.

Ketika kami berligar mencari tempat duduk tiba-tiba terserempak dengan rakan satu industri yang kebetulan dalam perjalanan yang sama atas urusan kerja di Pulau Pinang. Mereka berdua dalam perjalanan itu dan kami turut serta bersama semeja.

Ketika berbual rancak, seperti biasa berbagai isu yang dibincangkan termasuklah isu politik tanahair, sehinggalah pada satu tahap saya mengutarakan bahawa terdapat pimpinan Umno yang menyekat orang yang lebih pandai darinya dari menyertai Umno.

Sebaik sahaja saya selesai ayat itu, rakan saya tadi, tiba-tiba menjadi amat garang sekali sambil menyatakan bahawa dia merupakan orang kuat Parti (Umno), dan apa yang saya katakan itu tak betul sama sekali, dan ia hanya berupa fitnah yang tak pernah berlaku. Umno katanya tak pernah menghalang orang untuk sertai parti mereka.

Saya menjadi amat hairan dengan penafiannya dan berkata itu memang berlaku di kampung saya dan kawasan-kawasan yang seumpama dengannya. Malah ia turut berlaku de banyak tempat lain. Dia meninggikan suaranya dan menuduh saya memberikan fakta umum yang tak betul sama sekali.

Lalu saya dengan selamba berkata, kalau dia tak nak percaya cakap sayapun tak apa, tapi saya memberitahunya bahawa fakta ini juga dinyatakan oleh bekas Presiden Umno sendiri iaitu Tun Mahathir dalam blognya. Takkanlah orang berpengalaman seperti Tun Mahathir pun main cakap semberono.

Mendengan kata saya itu, dia terus berkata bahawa itu hanya di tempat Tun Mahathir, lagipun saya tak pernah suka Tun Mahathir yang merupakan pemimpin yang gagal membina bangsa. Katanya lagi, Tun Mahathir gagal menaikkan modal insan.

Untuk menegakkan lagi pandangannya dia menambah bahawa apa saja keburukan yang saya katakan pada Umno adalah keburukan orang dan bukanlah keburukan Parti, "Parti tak buruk" katanya, "orang yang buruk perangainya, tak kira parti apa saja dia masuk".

Saya masih tak bersetuju dengan pandangannya lalu berkata, bahawa apa yang saya katakan adalah persepsi orang ramai kepada para pemimpin Umno, kebetulan mereka orang Umno, siapa suruh Umno membenarkan orang sebegitu mawakili partinya, maka tak salahlah kalau saya berkata selagi orang korup yang memimpin Umno maka parti Umno adalah parti korup.

Dia nampaknya semakin naik angin dan masih berkata, generasi baru telah berubah, dan Umno sedang berubah dan Umno pasti akan berjaya kerana semua yang buruk telah berlalu. Dia begitu yakin sekali.

Saya meneka asal kawan saya itu adalah dari Melaka, setalah saya bertanya betullah rupa-rupanya dia orang Melaka, memang Melaka merupakan lubuk yang penuh dengan orang Umno dan mereka amat kuat sekali.

Saya menamatkan perbualan dengan berlembut dengan pendapatnya. Saya macam tak percaya ada lagi orang Umno yang bermimpi dan tak menerima kenyataan. Macam mana Umno nak berubah...betullah kata Mahathir, dan saya jangkakan orang besar Umno yang katanya nak masuk Pas itu adalah dirinya sendiri.
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License