Program Sumbangan Kepada Warga Miskin Teluk Bahang

Tuesday 1 December 2009


Minggu lepas saya ke Pulau Pinang atas urusan kerja dan juga pulang berhari raya aidil adha di kampung. Selesai urusan kerja pada hari rabu 25 Novenber 2009 saya berkesempatan mengikut kawan saya Zulkiflee Mat Lazim, seorang usahawan dalam industri perubatan, dan Ariffin, seorang hartawan hartanah, menyampaikan sumbangan kepada warga miskin di Teluk Bahang.

Program tersebut adalah anjuran bersama JKK dan Dewan Pemuda Pas Teluk Bahang, diadakan di sebuah surau pada pukul 3 petang. Kami sampai agak awal di surau itu kerana mahu mengerjakan solat zohor berjemaah dengan warga surau tersebut, namun atas kesesakan lalu lintas kami hanya dapat berjemaah sesama kami 3 orang sahaja.


Urusan mencari dana atau sumbangan untuk disampaikan pada warga miskin adalah atas daya usaha Zul yang memang sentiasa ligat berusaha menyediakan ruang kepada semua kawan-kawan yang berniaga agar dapat beramal dengan amalan mulia membantu sekadar yang terdaya terhadap mereka yang memerlukan.

Semetara menunggu, kami berbual bersama beberapa rakan JKK yang bertungkus lumus menjayakan program itu. Salah seorang ahli JKK menceritakan bagaimana gelagat para warga kampung yang selama ini lebih biasa dengan kehadiran UMNO atau BN yang memerintah Pulau Pinang sekian lama, sehinggalah PRU12 lalu PR ditakdirkan menang menguasai Pulau Pinang.


Ada seorang warga tua dan miskin yang telah diberikan wang berupa sumbangan bantuan kepadanya oleh JKK, setelah mendapat wang itu dia lalu menghulurkan sedikit sebahagian daripada wang yang dia dapat kepada wakil JKK yang telah manyampaikan padanya sambil berkata " Ini Duit Kopi".

Wakil JKK itu amat terkejut, pakcik itu seorang yang amat daif, tapi masih nak hulurkan duit kopi padanya lalu dia bertanya kenapa dia buat begitu. Pakcik itu jawab sebelum ini masa BN dulu memang macam tu, "Biasalah" katanya. Lalu wakil JKK menyuruh dia menyimpan duit itu dan berkata sekarang ini semua itu sudah tiada lagi.


Tepat pukul 3 petang upacara pembukaan dimulakan oleh pengerusi secara ringkas dengan menjemput ketua pemuda Pas memberikan sepatah dua ucapan. Orang kampung telah penuh di dalam surau yang jumlahnya dalam linkungan 30 orang setia menanti program berjalan.

Ustaz Fauzi, memberikan ucapannya yang lebih berupakan ceramah agama sambil memberikan beberapa bacaan ayat Al-Quran. Dalam lingkungan 15 minit ucapannya berlalu dan saya lihat hampir semua warga kampung hanya sibuk berbual sesama sendiri tanpa memperdulikan ucapan Ustaz Fauzi. Mungkin Ustaz Fauzi perlu belajar mengenali siapa pendengarnya terlebih dahulu sebelum berucap.


Begitulah biasanya saya melihat ustaz-ustaz bila berucap nadanya, rentaknya, isinya amat monotonous sekali tanpa memperdulikan siapa yang sedang mendengarnya, mereka pukul rata sahaja. Mereka gagal mengambil perhatian para pendengar.

Ucapan yang kedua adalah daripada saudara Zul sendiri yang memberikan ucapan ringkas, bersahaja dan segar. Ucapa Zul berjaya mengambil perhatian para pendengar apabila saya melihat mereka mula berhenti berbual dan memberikan perhatian pada cerita seorang warga tua yang kerjanya mengajar mengaji di sebuah kampung di Perlis.


Zul menceritakan yang orang tua itu sering di berikan derma dan sumbangan oleh orang ramai namun sepanjang jalan menuju pulang dia akan mendermakan pula pada orang lain yang lebiih susah sehingga lah dia biasanya pulang dengan tangan kosong. Baru-baru ini mereka tergalikan kuburnya, dan menemui mayatnya masih segar seperti masih hidup. Itulah kelebihan banyak menderma kata Zul sebagai motivasi mereka yang susah berusaha keluar dari lingkungan kesusahan mereka.

Ucapan terakhir adalah dari Dato' Haji Abdul Halim Hussain, Speaker DUN Pulau Pinang. Beliau juga berjaya memukau pendengar dengan cerita pengalamannya melawat ke negara luar melihat rakyat negara lain melaksanakan program kemasyarakatan bagi membantu warga miskin keluar dari kesusahan mereka dengan menjadi usahawan.

Dia menyeru semua pengerusi JKK memastikan kawasan mereka aktif dengan usaha kemasyarakatan dengan menganjurkan kursus serta latihan dari para usahawan atau profesional kepada komuniti agar mereka dapat mempelajari sesuatu kemahiran yang dapat digunakan untuk menambah pendapatan mereka. Beliau memberikan cabaran kepada para pengerusi JKK jika tiada aktiviti komuniti lebih baik letak jawatan sahaja. jawatan JKK bukan lah untuk menjadi Jin Kampung, katannya.

Majlis di akhiri dengan penyampaian sumbangan yang berupa barang keperluan dapur.
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License