Masa PRU13 nanti, haram pakai ni - SPR

Friday 1 June 2012

Suruhan(BN)jaya pilihanraya yang selama ini asyik berkata mereka tak ada kuasa apa-apa setiap kali didesak untuk membersihkan sistem pilihanraya tiba-tiba dengan lantang mengeluarkan satu undang-undang baru mengharamkan penggunaan karikatur dalam sebarang bahan kempen pilihanraya.

Alasannya adalah pilihanraya adalah sesuatu yangteramat serius dan tidak boleh diperlawakkan dengan benda-benda karikatur. Bermakna mereka yang terlibat dalam industri karikatur adalah mereka yang tidak pernah serius dalam hidup mereka dan mereka yang menggambarkan orang politik melalui karikatur tak serius dalam menyatakan gambaran mereka.

Kalau kita tengok apa makna karikatur kat wikipedia begini katanya:


"A caricature is a portrait that exaggerates or distorts the essence of a person, animal or object to create an easily identifiable visual likeness. In literature, a caricature is a description of a person using exaggeration of some characteristics and oversimplification of others"

Dengan melukis karikatur kita dapat menceritakan sebuah cerita hanya dalam satu lukisan dan jika mahu menulisnya mungkin memerlukan 4 helai kerta kajang dan tidak sesuai untuk dijadikan poster. Tapi itulah yang SPR tak mahu sebab mereka tahu terlalu banyak keburtukan BN kalau nak diceritakan dalam ayat tetapi semua itu boleh digambarkan melaui karikatur...lalu mereka mngharamkannya. Hahahaha memang pandai agen Umno ni kan kan kan...


Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License