Tandas Awam Terbaik Di Malaysia Ada Di Ayer Kroh!

Thursday 24 November 2011

Ini tandas awam terbaik di Malaysia
Siapa yang tidak pernah masuk tandas awam?, kalau ada yang tak pernah masuk tentu ada sesuatu yang tak kena pada orang itu.

Bagi yang pernah masuk tentu ada pengalaman melihat kepelbagaian tandas awam kita terutamanya dari segi ketidak bersihannya. Bukan saja tandas awam, malah banyak tadas di masjid atau surau di negara kita berada di tahap yang amat menyedihkan.

Sebelum ini saya ada memaparkan tentang pertandingan tandas awam terbaik di Amerika dan saya ada tunjukkan gambar bagaimana rupanya tandas pemenang di sana, amat bersih dan mengkagumkan.

Tetapi ada seorang pengkomen yang masuk dan memberikan komennya bahawa itu semua adalah sihir dunia di mana ramai manusia yang tidak perasan. Beliau juga seolah-olah mengatakan nabi melarang manusia menjaga kebersihan dan kesempurnaan tandas. Baca sini


Saya tak pasti apa sebenarnya yang cuba hendak disampaikan oleh pengkomen tersebut tetapi saya pasti dia lebih banyak menghafal kata-kata ulama atau hadith tanpa berusaha memahami konteks sebenar atau maksud sebenar segala yang diperkatakan tersebut. Memang ramai daripada kita hanya mengulang kata apa yang disampaikan oleh guru kita. Tak ubah seperti burung kakak tua yang tak tahau apa yang disebutnya.

Kembali ke tajuk kita semula tentang satu audit kebersihan tandas awam yang dilancarkan terhadap tandas awan seluruh negara baru-baru ini berjaya mencari tandas terbaik di negara kita. Ia di menangi oleh tandas awam R&R Kota Fesyen, Ayer keroh.

Mereka telah mengaudit sebanyak 554 tandas awam di seluruh negara dan mendapati lebih daripada separuh tandas awam di negara kita berada di dalam keadaan yang lansung tidak memuaskan. Baca laporannya di sini
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License