Fakta Pelik Tentang 'Jumlah Pengambilan Kalori' vs 'Pendapatan Yang Dibelanjakan Untuk Makan'

Thursday 24 November 2011

Kajian mengenai tabiat makan beberapa negara di dunia mendedahkan satu fakta mengejutkan tentang berapa jumlah kalori seseorang itu makan sehari dan berapakah jumlah peratusan daripada pendapatannya digunakan untuk membeli makanan.

Kajian mendapati negara maju yang mengambil jumlah kalori lebih daripada sepatutnya dalam masa sehari hanya menggunakan jumlah peratusan yang kecil sahaja daripada pendapatan mereka untuk membeli makanan.

Negara yang kurang maju pula yang mengambil jumlah kalori yang rendah menghabiskan lebih separuh daripada pendapatan mereka untuk membeli makanan.

Sebagai contoh di Amerika, setiap rakyatnya mengambil secara purata sejumlah 3,770 kalori makanan sehari dan setiap orang hanya menghabiskan 6.9% sahaja daripada pendapatannya untuk membeli makanan.

Di Angola pula, setiap rakyatnya mengambil secara purata sejumlah 1,950 Kalori sehari dan mereka menghabiskan sehingga 80% daripada pendapatan mereka untuk membeli makanan! Anda boleh lihat visual maklumat di sini

Berapakan jumlah pengambilan kalori anda sehari dan berapa pula peratusan daripada pendapatan anda yang digunakan untuk membeli makanan? ini sesuatu yang menarik untuk kita selidiki.



Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License