Chef Wan, Anak Muallaf Yang Berjaya Dalam Dunia Masakan

Thursday 22 December 2011

Mungkin tak ramai yang tahu bahawa Chef Wan atau nama sebenarnya Datuk Redzuawan Ismail merupakan anak kepada seorang muallaf berbangsa cina yang berkahwin dengan seorang anggota tentera.

Ibunya Noraini Abdullah merupakan seorang Cina yang masuk islam dan amat gigih membantu ayahnya yang tidak mempunyai pendapatan mencukupi untuk membesarkan anak-anak mereka seramai 7 orang.

Memandangkan Chef Wang merupakan anak sulong maka dia juga terpaksa membantu keluarga. Ibunya mula membuat kuih dan menjualnya bagi menambah pendapatan dan disitulah Chef Wan didedahkan dengan dunia masakan.


Ibunya pernah didiskriminasikan oleh keluarga ayahnya sendiri kerana beliau merupakan seorang berbangsa Cina sehinggakan ada di antara mereka tidak lalau makan masakan ibunya semata-mata dia Cina. Tetapi itu semua tidak menghalang dia berusaha.

Mungkin sifat gigih tersebut menjalar kepada Chef Wan yang membuatkan beliau menjadi salah seorang celebriti paling terkenal di negara kita.

Beliau juga terkenal diluar negara dan baru-baru ini dianugerahkan hadiah khas kementerian pelancongan atas sumbangannya memperkenalkan Malaysia pada luar negara.


Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License