Cara Kita Sembelih Lembu Kurban Tidak Bertamadun - Kritik Orang Cina?

Sunday 6 November 2011

Klik untuk besarkan
Pejuang hak asasi haiwan barat memang sering mempertikaikan cara umat Islam menyembelih binatang kurban mereka setiap kali menjelangnya hari raya kurban. Itu perkara biasa memandangkan pemikiran pihak barat sudah terlalu kotor apabila mengasingkan dunia dan akhirat.

Baca komen pada lampiran atas.
Akibatnya segala perkara yang dilihat hanya akan berlegar di sekeliling akal logik semata mengikut apa yang mereka rasakan betul. Golongan seperti itu tidak mustahil akan menuduh dan menghina peristiwa kesanggupan Nabi Ibrahim menyembelih anaknya semata-mata mentaati perintah Tuhan. Maka tidak mengejutkan jika mereka diajak memperhambakan diri kepada Tuhan yang Esa akan ditolak mentah-mentah.

Nampaknya pemikiran sebegitu juga telah melanda kaum bukan Islam di negara kita yang menganggap diri mereka lemah lembut dan maju serta bertamadun. Kini mereka yang kononnya bertamadun di negara kita Malaysia sudah mula mempertikaikan amalan Ibadah Kurban yang kita lakukan setiap kali menjelangnya Aidil Adha.


Mereka mengkritik cara kita melakukan aktiviti sembelihan secara beramai-ramai dengan:

  • Mengikat lembu pada batang pokok
  • Mengikat kaki binatang sembelihan.
  • Merebahkannya
  • Memegang beramai-ramai dan menekan lembu agar tidak bergerak
  • Memotong leher lembu dengan pisau tajam sehingga memancutkan darah penuh.
  • Menunggu lembu mati
  • Melapah beramai-ramai.
Semua itu dijalankan dengan ditontoni oleh keseluruhan masyarakat tua dan muda. Dan di sudut pandangan mata mereka ianya amat kejam dan brutal serta tidak bertamadun.

Tidak menghairankan mereka berpandangan sebegitu kerana semenjak kedatangan mereka ke bumi bertuah ini, kehidupan mereka menjadi senang lenang. Ramai yang menjadi taukeh-taukeh kaya serta profesional. Mereka tinggal di bandar-bandar besar dan menjalani kehidupan serba mewah.

Dek kemewahan tersebut mereka tidak pernah ambil tahu bagaimana rakan-rakan usahawan daging lembu di negara ini mengusahakan jualan daging lembu mereka dari peringkat awal. Apa yang mereka tahu daging segar seketul berada di depan mata mereka siap untuk dijamah.

Ada ramai yang tidak pernah seumur hidup melihat bagaimana haiwan ternakan disembelih hatta seekor ayam disembelihkanpun mereka tidak pernah menyaksikannya. Jesteru itu tidak hairanlah apabila melihat peristiwa kurban berlaku besar-besaran mereka merasa ngeri dan mula mengkritik umat Islam.

Jika kita lihat di Belanda, umat Islam menghadapi kerenah yang lebih buruk lagi. Orang ramai dilarang mematikan binatang ternakan secara sembelihan. Bermakna umat Islam tidak dapat menyediakan binatang halal yang disembelih mengikut syarak. Logik akal mereka mahu binatang mati secara di elektrik kan. Alasannya ia dilihat tidak kejam.

Jangan hairan jika kita terikut-ikut dengan manusia yang kononnya terlalu bertamadun di negara kita ini maka satu hari ada yang mahu binatang disembelih mengikut cara 'tidak kejam' berdasarkan tafsiran mereka.

Walau bagaimanapun kita perlu melihat secara positif dan memikirkan bagaimana kita dapat menguruskan upacara sembelihan dengan lebih sempurna setiap kali datangnya aidil adha. Namun untuk mereka mempertikaikan kita memotong leher lembu sehingga mati adalah sesuatu yang amat biadab dan mencabar amalan agama kita.

Pada mereka yang mempertikaikannya, kalau tak suka berhijrahlah ke negara barat yang menjadi kiblat mereka. Anda tidak dialu-alukan berada di negara Malaysia. Jika para pembaca berjumpa orang sebegitu, tolong ludah muka mereka. 

Nota: Baca komen dari pembaca blog Lim Kit Siang yang menghina cara kita lakukan kurban hari raya. Klik pada gambar untuk besarkan.
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License