Malaysia Dah Ada Kelab Media Asing - Bravo Najib!

Friday 19 August 2011

Telah bertahun-tahun lamanya cubaan demi cubaan untuk menubuhkan sebuah kelab media yang mengumpulkan para wartawan asing yang membuat liputan di negara ini telah digagalkan oleh pemerintah. Kini akhirnya ia berjaya juga ditubuhkan dalam era pemerintahan Najib di mana sebuah Kelab Media Asing (Foreign Correspondents Club - FCCM) lahir di bawah presiden pertamanya Romen Bose, seorang wartawan dari Agence France-Presse.


Ini semua mungkin kesan dari kesilapan demi kesilapan para penguasa yang masih tidak sedar betapa dunia sudah berubah. Yang paling ketara sekali adalah yindakan kerajaan menghitamkan sebahagian daripada laporan The Economist yang membuat liputan terhadap Bersih 2.0 lalu. Najib sendiri nampaknya mengakui kesilapan tersebut dan bersedia untuk lebih terbuka menerima laporan daripada sudut pandang wartawan media asing.

Apakah negara kita sedang dalam transformasi menjadikan kebebasan media satu kenyataan sama-samalah kita tengok dalam masa-masa mendatang ini. Selama ini, akta cetak membuatkan para wartawan dan media terpaksa berhati-hati dalam apa saja laporan mereka agar tidak dilihat melawan kerajaan demi meneruskan karier cari makan mereka, mungkin ia akan berubah sedikit demi sedikit. Lagipun mereka terpaksa berubah atau terpaksa gulung tikar apabila tidak dapat bersaing dengan media maya yang tumbuh macam cendawan lepas hujan sekarang ini.

Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License