Anda Rasa Anda Cukup Susah, Nanti Dulu...Tengok Ini !!!

Tuesday 16 August 2011




Peng Shuilin asalnya seorang manusia normal sehinggalah dia dilanggar sebuah lori yang menghancurkan separuh daripada badannya. Seluruh anggota bahagian pinggang ke bawah tidak dapat dipulihkan lagi



Para doktor berusaha menyelamatkannya. mereka menjahit dan menutup bahagian pinggangnya setelah membuang keseluruhan kakinya. Selama 2 tahun dia terlantar di hospital



Dia menjalani pembedahan demi pembedahan bagi mengubah segala struktur sistem anggota dalamannya. Selama itu dia tinggal di Hospital Shenzen, China dan meneruskan kehidupannya. Melatih kekuatan tangannya, membasuh muka dan memberus giginya.



Kepupayaannya untuk selamat dan hidup amat mengkagumkan para doktor. Dia kini selamat dan  tidak mengeluh dengan apa yang terjadi padanya dan dalam proses berusaha untuk kembali berjalan.



China Rehabilitation Centre, Beijing mencipta sebuah alatan khas bagi membolehkan dia berjalan. Sebuah bekas seperti cawan dibentuk bagi memasukkan badannya ke dalam bekas tersebut yang mempunyai sepasang kaki bionik di sisinya. Segala ukuran dilaksanakan dengan penuh terperinci bagi menjayakan usaha tersebut.



Kini dia sedang berlatih menggunakan alatan khas yang kita panggil RGO (Reciprocating Gait Orthosis)



Dia kini 37 tahun, mampu berjalan semula. Dia amat sihat melebihi orang yang sebaya dengannya. Beliau juga menjadi contoh keazaman yang hebat dan tidak pernah berputus asa. Kini beliau menjadi seorang usahawan memberikan motivasi kepada para pesakit yang perlu dipulihkan semula setelah menjalani kecacatan.

Apa rahsianya...rahsianya adalah dia sentiasa riang dan tidak pernah menyesal dengan kekurangan yang ada padanya. Sekarang cuba bandingkan apa yang anda ada yang tidak ada pada Peng Shuilin dan fikirkan samada anda lebih layak mengeluh atau Peng Shuilin yang lebih layak!

Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License