Permintaan Terhadap Al-Quran Naik 2 Kali Ganda Setiap kali Menjelang Ramadan - Indonesia

Wednesday 27 July 2011

Pekerja syarikat meneliti naskah yang telah di cetak
Menurut pemilik sebuah syarikat percetakan yang terletak berhampiran dengan Masjid Sunan Ampel, Surabaya, permintaan terhadap naskah Al-Quran akan naik dua kali ganda daripada biasa setiap kali menjelangnya bulan ramadan di sana.

Bagaimana agaknya permintaan Al-Quran di negara kita Malaysia. Adakah situasi yang sama berlaku atau sama sahaja samada ramada atau tidak.

Yang pastinya setiap kali ramadan kelihatan ramai yang akan meluangkan masa setiap kali selesai solat fardu dengan membaca Al-Quran. Aktiviti membaca meningkat dengan baik sekali dari siang sehinggalah malamnya di mana banyak masjid dan surau yang akan mengadakan majlis tadarus.


Agak malang bagi masjid atau surau yang mana di situ terdapat banyak naskah Al-Quran yang telah diwakafkan oleh orang ramai, tetapi tidak ada orang yang sudi membuka untuk membacanya.

Maka kebiasannya naskah-naskah tersebut berakhir dengan menjadi habuan anai-anai sebagai makanan mereka. Inilah yang terjadi pada surau di Puchong Intan baru-baru ini. Hampir semua naskah A-Quran di situ punah dimakan anai-anai.

Mungkin ini sindiran dari serangga perosak tersebut yang melihat surau sudah 2 tahun kosong selepas tarawih tanpa sesiapa yang sudi bertadarus...untuk siapa sebenarnya Al_Quran di surau itu? 

Sumber gambar di sini.
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License