Berarak Menyambut Maulidur Rasul, Tak Buat Tak Bolehkah?

Monday 15 February 2010

Media propaganda Umno (sebagaimana yang di labelkan oleh Arwah Tok Mat dalam bukunya "Umno-Berakhir sebuah impian") membesarkan isu surat pembatalan perarakan sempena sambutan majlis maulidur rasul di Pulau Pinang.

Mereka seolah-olah menjadikan upacara perarakan tersebut sesuatu yang wajib, yang perlu dipertahankan oleh semua penganut agama Islam di Pulau Pinang dan seluruh Malaysia. Kalau tak buat perarakan tersebut bermakna mencabul amalan tardisi umat Islam.

Saya rasa risau dengan sikap para pejuang orang Melayu dengan keadaan ini, kita mengikut rentak yang dimainkan oleh media untuk memporak perandakan keharmonian di negara kita.


Media pula jika terdapat isu kilang-kilang, atau majikan yang menghalang pekerjanya bersolat, tak pula mereka membesarkan perkara tersebut, sepatutnya kita patut menyeru orang ramai membakar saja kilang-kilang yang menghalang pekerjanya bersolat.

Ada juga seminar-seminar yang sengaja dianjurkan pada waktu solah jumaat, syarikat yang menghantar pekerjanya menyertai seminar tersebut terpaksa meninggalkan solat jumaat, memang salah pekerja itu, tapi kenapa kita nak berlembut dengan majikannya, bakar saja pejabat majikan seperti itu.

Kenapa saya kata bakar?, kerana sedangkan tak pergi solat jemaahpun Rasulullah suruh bakar rumah orang yang tak pergi itu, apatah lagi mereka yang menghalang orang lain pergi solat.

Saya tak pasti samada saya ada mendengar, membaca atau melihat penjelasan dari Pas Pulau Pinang terhadap isu perarakan Maulidur Rasul, entah apa agaknya pandangan serta tindakan Pas Pulau Pinang dalam isu yang tak sepatutnya hangat ini.

Lim Guan Eng pula nampak seperti kepanasan di masak dalam kuali oleh para pemain media propaganda dan melenting seolah-olah pemerintahannya tak konsisten dalam membuat keputusan.

Kenapa Pas Pulau Pinang tak memainkan peranannya dalam meredakan isu berarak ini?, kenapa nak takut kalau nak di tukar program sambutan majlis Maulid?, kalau berarakpun hanya segelintir kecil dari rakyat yang turut serta, mungkin 0.1% sahaja, itupun saya jamin jika di tanya pada yang menyertai perarakan itu mereka tentu bersetuju menukar acara berarak kepada program yang lebih bermakna.

Tak ada orang yang boleh nasihat Lim Guan Eng kah, bahawa berarak atau acara menyambut serta memperingati kelahiran Nabi itu bukan perkara asas, malah ada pandangan yang menolaknya terus!!!, hanya orang-orang tertentu saja mungkin yang mahu membesarkannya kerana ada kelebihan pada mereka jika diteruskan.
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License