Singgah Sebentar Di Bagan Pinang

Saturday 10 October 2009


Semalam kawan ajak pergi makan malam di Bagan Pinang sambil melihat suasana pilihan raya kecil di sana. Kami bertolak agak lewat melalui jalan belakang Sepang ke Lukut dan sampai di sana lebih kurang pukul 11.30 malam.

Jalan dari Lukut ke Teluk Kemang penuh sesak dengan kereta akibat dibanjiri oleh orang luar seperti kami yang turut mahu melihat perkembangan PRK di situ. Nasib baik sampai di Lukut kami mengambil lebuh raya 80 sen dari Lukut terus ke Teluk Kemang.

Sampai di bulatan berhampiran Hospital kami berpatah balik naik ke atas semula menuju ke arah Lukut dan jalan yang kami ambil tak jem seperti jalan di sebalik sana.

Kami bergerak sepanjang jalan hingga ke kawasan pantai dan berhenti di satu kawasan yang terdapat beberapa kedai makan di seberang jalan.

Kami masuk ke dalam satu kedai makan yang sebelahnya terdapat perkhemahan jentera UmNo dari Kelantan. Kawan yang lain terus berjalan menuju masuk ke kedai.

Saya singgah sebentar berjalan masuk ke dalam kawasan khemah kerana melihat ada satu persembahan dikir barat yang dibawa khas dari negeri pantai timur.

Tak ramai sangat yang duduk di kerusi plastik yang disediakan di hadapan pentas, boleh kira jari. saya lantas duduk di salah satu kerusi dan menikmati persembahan  mereka yang mendendangkan lagu-lagu dikir barat sambil menyelitkan kempen pilihan raya.

Ini sesuatu yang agak unik dan baru bagi saya dalam kempen pilihan raya. Tak pasti pula jika terdapat penonton dari kalangan penduduk setempat di situ. Yang pastinya ia merupakan hiburan kepada mereka yang letih bekerja untuk parti dan sudah tentu ada imbuhan kepada kumpulan yang bermain dikir barat tersebut.

Bagus juga saya rasa mereka buat persembahan sebegitu daripada naik moto laju-laju pergi dan balik sambil mengacau lalu lintas atau mabuk-mabuk dan menyerang penyokong parti lawan.

Namun agak ralat sikit apabila ada dua atau tiga orang yang dah agak berumur yang bangun meluru ke pentas dan bergojet dengan asyik mengikut rentak setiap kali lagu didendangkan.

Dari gaya mereka berjoget, nampak macam amat biasa dengan aktiviti joget tersebut, memang kaki ronggeng jika dilihat dari hilangnya perasaan malu dan segan tergedik-gedik atas pentas.

Saya meninggalkan pentas menuju kedai makan untuk bersama dengan teman lain yang sedang tempa makanan.

Kawan saya beritahu semasa mereka berjalan hendak masuk ke kedai makan tadi mereka berselisih dengan 2 orang wanita berjalan kaki lalu di depan kedai. Salah seorang darinya membebel dengan berkata;

 "Dah tua nak mampuspun masih tak malu berjoget seperti orang gila"


Itulah bezanya UmNo dan PAS, dua budaya yang umpama minyak dan air.
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License