Solat Jumaat Di Bagan Pinang

Saturday 26 September 2009


Semalam hari jumaat saya bertolak dari Puchong menuju ke Melaka pada pukul 11.30 pagi. Saya bercadang untuk singgah solat jumaat di Masjid Bagan Pinang untuk melihat perkembangan bahang pilihan raya kecil yang bakal berlansung di situ.

Jarak dari Puchong ke Bagan Pinang adalah lebih kurang 80 kilometer dan jika kita mengambil jalan belakang menggunakan LDP menuju ke Bandar Baru Salak Tinggi kemudian ke Sepang, menuju ke Lukut dan seterusnya menuju ke Port Dikson kita akan sampai di Bagan Pinang dalam masa lebih kurang 1 jam atau kurang dari itu.

Saya sampai di Masjid Bagan Pinang lebih kurang pukul 12.30 tengahhari dan orang masih belum ramai pada waktu itu. Dapatlah saya mencari kawasan parkir kereta yang redup di bawah pokok di luar pagar Masjid dan berjalan melihat-lihat sekitar suasana d isitu.

Nampaknya benderan UMNO/BN dan PAS berkibar ditiup angin laut yang kencang. Saya rasa tiada bendera yang telah dipasang selain dari di kawasan masjid tersebut.

Di depan pagar masjid saya terlihat satu banner memberitahu kedatangan Menteri Luar Bandar Datuk Seri Mohd Shafie Apdal untuk satu majlis bersama rakyat pada hari jumaat 21/09/2009.

Bagus juga saya solat jumaat disitu, dapat melihat bagaimana sambutan majlis tersebut bersama pembesar-pembesar UMNO dan rakyat Bagan Pinang.

Khutbah pada hari tersebut tidak menyentuh apa-apa isu politik dan berjalan lancar. Imam juga hanya membaca surah yang pendek dalam solat dan kemudian orang ramai pun mula bersurai.

Saya berada di saf yang ketiga sebalah kanan Masjid dan melihat-lihat di mana kelibat orang-orang besar UMNO. Terpaksa mencari-cari juga kerana orang ramai macam buat tak perduli sangat dengan kehadiran para pemimpin mereka.

Kemudian saya terlihat kelibat seseorang yang agak rendah sedang disalam oleh 2 atau 3 orang. Dia memakai sampin kain pelikat dan berbaju melayu warna hijau telur angsa. Rupanya itulah Shafie Apdal, dia bersalam dan terus bangun untuk menunaikan solat sunat lepas jumaat. Bagus juga dia ni, kata saya dalam hati.

Saya perasan ada seorang lagi yang berpakaian baju melayu warna merah jambu lembut dan hanya berseluar panjang biasa berwarna hitam. Orangnya nampak sihat dan tinggi dan amat bersahaja macam orang muda pekan. Saya tak memperdulikannya lalu saya solat sunat.

Selesai solat sunat saya lihat di bawah kemah orang ramai mula berkumpul. Hanya terdapat satu kemah kecil di ruang parkir masjid yang saya agak boleh memuatkan dalam linkungan 50 orang.

Saya berada di tepi Masjid sambil melihat dengan minat gelagat semua orang di bawah khemah itu. Pemudan tadi yang berbaju merah jambu keluar dari masjid menuju ke bawah khemah dengan girang dan bersahaja, dia bersalam dengan semua orang dan terus mengambil kerusi plastik dan duduk dengan orang kampung di satu sudut sambil berborak rancak.

Kemudian Shafie Apdal datang dan bersalam dengan orang ramai. tiba saja di tempat orang muda pertengahan umur tadi berborak, saya lihat dia menepuk-nepuk bahu shafie apdal sambil berkata pada orang disitu yang ini adalah orang yang paling apdal sekali di malaysia.

Kemudia datang pula Isa Samad, bekas menteri besar N9, terkatit-katit bersalam dengan bertenaga sekali, nampaknya dia tak solat jumaat di masjid itu, pakaiannya pun macam ala-ala artis sikit dan bersantai. Dia nampaknya lebih rendah dari Shafie Apdal.

Dia bersalam dengan semua orang termasuk orang muda tadi. Rupanya orang tersebut adalah Menteri Besar N9 sekarang iaitu Mohamad Hasan.

Menarik juga pemandangan tersebut dari kaca mata orang luar, saya lihat itu satu perwatakan yang bagus bagi seorang menteri besar yang amat bersahaja dan mesra dengan rakyat.

Saya kemudian meneruskan perjalanan saya menuju ke Melaka melalui Teluk Kemang.
Share on :

1 comment:

  1. ADA-kah UMNO/BN akan senasib parti LDP di JEPUN?????
    Adakah Bagan Pinang N31 akan jadi Batu Pengukur sama ada PRU 13 akan melihat Kerajaan Baru PAKATAN RAKYAT,atau BN masih boleh kekal??

    RATA2 org Melayu dah muak,fed up dan TAK kisah dgn HIDUP/Mati UMNO dan BARISAN NASIONAL.....

    Ini adalah disebabkan beberapa pengkhianatan Umno terhadap orang Melayu,saperti berikut nya;
    1. Melemahkan institusi raja-raja Melayu yang menjadi simbol ketuanan Melayu.
    2. Melemahkan sistem kehakiman negara.
    3. Menarik balik royalti rakyat petroleum rakyat Terengganu yang majoriti orang Melayu.
    4. Memperkenalkan PPSMI; menghapuskan bahasa Melayu.
    5. Menarik peruntukan geran kepada Sekolah Agama Rakyat, tempat belajar agama anak-anak Melayu.
    6. Memperkenalkan meritrokrasi; mengurangkan peluang belajar anak-anak Melayu.
    7. Memperkenalkan PTPTN dan mengurangkan biasiswa kepada anak-anak Melayu.
    8. Persempadanan semula pilihanraya pada 2002; mengurangkan kawasan majoriti orang Melayu.
    9. Menafikan hak royalti rakyat Kelantan yang majoriti Melayu.
    10. Memperkenalkan Islam Hadhari yang mengelirukan orang Melayu.
    Hukum2 Allah saperti Hudud diperLEKEHkan dan SEKULARISMA didahului
    11. Menyenaraiawamkan syarikat TH Plantation yang dahulunya dimiliki 100% oleh Tabung Haji dan dimiliki oleh orang Melayu. Tetapi sekarang orang bukan Melayu boleh memiliki saham TH Plantation.
    12. Menggabungkan syarikat-syarikat konglomerat orang Melayu iaitu; Sime Darby,Guthrie dan Golden Hope, dan sekaligus mengurangkan peluang orang Melayu daripada tiga syarikat kepada satu syarikat sahaja.
    13. Memetik kenyataan Mufti Perak, Datuk Harussani ? 250 ribu orang Melayu murtad. Semua ini adalah di bawah pemerintahan kerajaan Umno.
    14. Mewujudkan Wilayah Iskandar yang menjadi zon bebas, maka orang-orang Singapura boleh masuk secara bebas ke sana.Kes pulau BATU PUTIH,menampilkan keLEMAHAN...
    15. Krisis Menteri Besar di Perlis dan Terengganu apabila Umno sendiri yang menentang keputusan Sultan di negeri berkenaan.
    16. Membubarkan Kementerian Pembangunan Usahawan yang menjadi sumber bantuan usahawan-usahawan Melayu,drp memperBAIKI MeCD...
    17. Memperkenalkan liberalisasi ekonomi, maka sekaligus menghapuskan Dasar Ekonomi Baru yang tujuannya membantu ekonomi orang-orang Melayu Bumiputra.(cuma mampu capai 15-18%saja equiti untuk
    org MELAYU..!!)
    18.MemBIARkan MCA dan MIC memanipulasikan UMNO/BN selama 50 tahun...satu contoh:Men Kesihatan Liow,minta peruntukan rm150juta setahun untuk vaksin cervical cancer sbb ramai wanita Cina yg kena cancer ini,tapi untuk nk tolong peniaga2 MIM,Mara dah habis
    peruntukan....
    19.UMNO cuma tolong kumpulan UMNO Elitis,GuangXi Putra(yg ada koneksion &kaki ampu dlm UMNO)tapi
    ahli2 biasa tak di endahkan....
    20.Kadang2 org Melayu rasa di anak tiri kan,kerana undi org Melayu seolah tak ada nilai,tetapi apabila org Melayu dah "FED UP & MELUAT",tiada MAAF bagiMU,UMNO...!!

    FIKIR2KAN LAH menjelang PRU 13(2012/2013)....!!!!!!!!!!

    ReplyDelete

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License