Orang Melayu Macam Tak Tahu Yang Rasuah Itu Haram - Mat Sabu

Thursday 4 August 2011

Ketika ditanya tentang rasuah dalam temuramah Mat Sabu bersama dengan FMT RAW, dia menyatakan orang Melayu macam tak tahu bahawa rasuah itu dilarang dalam Islam sedangkan orang cina lebih sensitif dengan kes-kes rasuah yang melibatkan kepimpinan negara.

Dia memberikan contoh dalam ceramahnya dikawasan luar bandar apabila diberitahu bahawa kerajaan telah membazirkan wang rakyat sebanyak RM28 billion kerana rasuah, orang Melayu nampak macam tak ada reaksi kerana mereka tak faham sedangkan orang cina akan marah.

Dalam kes isteri PM yang dituduh membeli cincin bernilai RM24 juta, orang melayu sedikitpun tak hairan, katanya. Nampaknya orang cina lebih mengamalkan budaya Islam berbanding orang Melayu.

Sebenarnya abang Mat Sabu kena faham orang Melayu kat kampung tu ramai yang tak celik juta-juta atau billion-billion. Ramai orang tua kampung yang saya jumpa akan bertanya RM 1 juta tu banyak mana. Bukan kerana mereka tu bodoh tapi kerana mereka ramai yang susah. Malah ramai yang tak pernah seumur hidup mereka dapat lebih dari RM3000 sebulan.

Orang cina celik duit kerana bagi mereka menjadi jutawan adalah impian semua orang dan mereka mengejar semua itu. Mereka juga lebih awal berniaga dikampung-kampung melayu sejak sebelum merdeka dan ramai orang melayu yang tergadai tanah kerana berhutang dengan tauke-tauke cina dulu.

Orang cina juga banyak berurusan dengan pihak berkuasa dan mereka banyak yang berniaga dan mereka jugalah yang memperkenalkan budaya bagi duit kopi pada para pegawai kerajaan jika mahu potong Q, Mereka juga tak segan bagi duit kopi untuk dapatkan kelulusan apa-apa permohonan atau projek. Orang melayu baru belajar semua itu sejak bermulanya kepimpinan Mahathir sedangkan orang cina amalkannya sejak zaman british lagi.

Jadi dari segi rasuah, pengalaman mengamalkannya membuatkan mereka lebih celik daripada orang Melayu dan mereka lebih tahu bagaimana gelogohnya para pegawai dan pemimpin dengan rasuah. Bukan saja rasuah yang disogok dengan wang, malah tidak kurang juga sogokan wanita-wanita cantik dan gebu. Orang cina jugalah yang lebih mahir dalam aktiviti tersebut.

Malang bagi orang melayu masih ramai yang berada dikampung-kampung hanya mengharapkan belas ehsan anak-anak dan juga hasil dari kerja-kerja kasar. Mereka tercicir dari segi ekonomi dan jauh ketinggalan dari segi perniagaan berbanding orang cina. Ini membuatkan orang melayu tak banyak sangat keluarkan wang cukai berbanding orang cina, maka sudah tentu orang cina lebih marah jika wang rakyat disalah gunakan.

Isunya kat sini bukanlah samada orang Melayu itu celik rasuah atau tidak, sensitif atau tidak tapi ramai yang memerlukan bantuan untuk menaiktarafkan keadaan ekonomi mereka. Lihat saja di Pulau Pinang, berapa ramai yang layak beli hartanah kat atas pulau tu, hampir tak ada!.

Bukan orang Melayu tak nak beli tapi mereka tak mampu dan, apa para pemimpin kita telah lakukan dalam membantu orang-orang melayu tersebut. Abang Mat sendiri orang Pulau Pinang, berapa ramai orang Melayu kat Seberang Perai tu yang telah Abang Mat bantu untuk meningkatkan taraf ekonomi mereka? mungkin mereka lebih banyak memberikan sumbangan derma dalam ceramah-ceramah Abang Mat berbanding sumbangan Abang Mat kepada mereka.

Dengan orang Melayu sepatutnya kita cerita masalah kemelut mereka yang telah dirosakkan oleh para pimpinan yang korup sehingga mereka tercicir dari segenap segi dan kita ceritakan bagaimana Pas mampu memningkatkan tahap ekonomi orang Melayu agar mereka lebih sensitif terhadap isu rasuah dan pembaziran negara

Baca sini.


Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License