Pertandingan pilih menantu!

Monday 22 October 2012

Al-Kisah pada zaman dulu tersebutlah seorang raja yang mencari calon suami kepada puterinya yang cantik jelita. Syarat untuk berkahwin dengan anaknya mudah saja. Jejaka itu mestilah seorang yang gagah berani.

Maka dicananglah ke seluruh negeri akan upacara pertandingan merentasi sebatang sungai yang lebar. Di dalam sungai tersebut dipenuhi buaya yang ganas-ganas belaka. Pada sesiapa yang berani terjun dan merentasi sungai tersebut dengan selamat ke seberang, akan dicalonkan untuk menjadi menantu pada Raja.

Pada hari yang ditetapkan maka berkumpullah seluruh anak negeri di sepanjang sungai bagi menyaksikan siapa di kalangan jejaka gagah perkasa yang berani meloncat terjun merentasi sungai yang dipenuhi buaya.

Semenjak pagi manusia memenuhi sepanjang tebing sungai namun setelah masa berlalu lebih daripada satu jam, masih tidak ada seorangpun yang berani meloncat terjun. Semuanya kecut perut melihatkan kelibat buaya yang tenggelam timbul menunggu mangsanya.


Maka bertitahlah Raja dengan agak kecewa menyatakan rasa terkilannya pada para jejaka anak negerinya. "Tiadakah di kalangan pemuda beta yang gagah berani?". Semuanya sepi seribu bahasa. Hang tengok aku, aku tengok hang. Masing-masing kelu.

Setelah sepi sekian lama tiba-tiba terdengarlah bunyi air berkocak seolah-olah satu benda besar terjatuh ke dalam sungai. Mata semua yang hadir terbeliak memberikan tumpuan pada tempat berkocaknya air sungai dengan kuat.

Kelihatan satu susuk badan yang begitu tangkas sedang berenang dengan laju menyeberangi sungai. Sekelip mata lembaga tersebut dengan cukup bertenaga membuat renangan sebaik saja melakukan terjunan, dia sudah sampai ke seberang.

Semua yang ada tertanya-tanya siapakah gerangan yang begitu gagah berani itu. Kelihatan seorang pemuda berdiri gagah terpacak di atas tebing seberang sana. Dia sampai dengan selamat hasil dari ketangkasan tangan serta kakinya membuat kayuhan maut sehingga buayapun tak sempat menrkam ke arahnya.

Bertempiklah semua yang hadir sambil menepuk tangan dengan riang gembira. Si jejaka masih tercegat berdiri kaku dengan pakaiannya yang basah kuyup. Lalu menerpalah raja serta semua para pengiring mendapatkan si jejaka.

"Syabas anak muda, nyatakan apa saja hasratmu, akan aku penuhi" titah raja pada jejaka yang masih tercegat berdiri kaku sambil matanya terkebil-kebil. Raja menepuk belakang jejaka tersebut dan mengulangi, "nyatakan apa saja permintaanmu, akan aku penuhi"

Seperti baru tersedar dari mimpi, maka berkatalah si jejak sambil mengeletar, "hanya satu yang patik mohon wahai Tuanku,......dapatkan segera siapa gerangan mangkuk berayun yang telah menolak patik di seberang sungai sana tadi, nescaya akan patik patahkah batang hidungnya disini jua......." The End
Share on :

2 comments:

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License