Lagi bahan sejarah Islam akan dibulldozer oleh Saudi

Monday 29 October 2012

Musim haji tahun ini mungkin menjadi musim terakhir untuk para jemaah haji melihat Masjid Nabawi serta bangunan asal Masjid yang bersejarah. 3 lagi Masjid yang tertua di dunia akan direbahkan selepas semua para jemaah pulang ke negara masing-masing selepas ini.

Antara tapak sejarah yang akan dilanda bulldozer adalah makam Nabi, pusara Abu Bakar serta pusara Umar, dua orang sahabat penting dalam usaha Rasulullah menjalankan usaha dakwah mengajak manusia kepada Islam.

Di Mekah sebelum ini habis semua bahan sejarah umat Islam dimusnahkan untuk digantikan dengan berbagai bangunan mewah termasuklah pusat membeli belah dan penginapan bagi orang kaya-kaya yang pergi menunaikan haji atau umrah.


Pusat penginapan untuk orang Islam miskin ada juga dibina, tapi mereka tercampak jauh ke luar daripada kawasan tanah haram. Biasalah, orang miskin kena kerja kuat dan bersusah payah untuk menunaikan ibadah untuk mendapatykan pahala lebih manakala orang kaya kena bersenang lenang dalam mengerjakan ibadah agar pahala kurang?.

Berbagai pihak dan yang peliknya ada daripada mereka, orang yang bukan beragama Islam di barat menyatakan rasa terkilan mereka. Sikap kerajaan Saudi yang anggap Mekah dan Madinah serta segala bahan penting sejarah yang memahat peristiwa perkembang Islam di sana, sebagai hak peribadi mak bapak mereka sahaja tanpa memperdulikan umat Islam di seluruh dunia amat mengjengkelkan.

Mereka buat apa saja ikut suka kepala otak mereka tanpa sedikitpun memikirkan apa pendapat umat Islam lain di seluruh dunia. Ramai pihak yakin alasan untuk melakukan semua itu atas sebab peningkatan jemaah haji adalah untuk berselindung dari matlamat asala mereka untuk menghancurkan sehingga pupus segala bahan-bahan sejarah yang ada.

Ini berdasarkan doktrin Wahabi anutan mereka yang menganggap semua itu membawa kepada upacara penyembahan berhala yang membawa kepada amalan syirik. Tetapi bahan sejarah itu juga amat penting sebagai baan kajian sejarah, takkan ada orang nak pergi sembah Masjid kot?

Baca cerita panjangnya di sini
Share on :

2 comments:

  1. al saud sakit hati & jeles sebab depa takdak sejarah. walaupun jadi pemerintah tapi apa hak depa menghapuskan tempat bersejarah islam?

    ReplyDelete
  2. Golongan Wahhabi laknatullah sudah melampau andainya makam Rasulullah s.a.w dan dua sahabat kanan baginda dimusnahkan. Umat Islam non Wahhabi mesti bangkit membantah dan jatuhkan kerajaan Saud
    laknatullah. Bumi Hijaz, Baitullah dan Masjid Nabawi bukan hak Saudi tetapi hak umat Islam keseluruhannya. Ini adalah Perjanjian awal penubuhan kerajaan Bani Saud. Semoga Allah menghalang niat jahat Wahhabi Saudi.

    ReplyDelete

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License