Macam ni ke pengarah strategi politik, apasal Rafizi letak jawatan sekarang?

Friday 22 June 2012

Rafizi meletup namanya sejak isu Lembu Keluarga Shahrizat didedahkan. Sebagai pengarah filem Lembu atau NFC, nampaknya filem itu jadi box-office, memang hebat filem arahannya. Dalam masa yang sama Rafizi ialah pengarah strategi PKR, bukan calang-calang orang untuk pegang jawatan pengarah strategi, dia mesti hebat dalam memahami dan memilih strategi terbaik untuk melonjakkan parti yang didokongya.

Itulah yang buat aku pening sedikit bila dapat tahu dia letak jawatan sebagai CEO di pejabat Penasihat Ekonomi Selangor. Tambahahan pula cara dia letak jawatan memang sempoi habis, dengan hanya menggunakan mesej Twitter saja, itu satu rekod baru dalam sejarah perletakan jawatan di Malaysia. 


Letak jawatan memang perkara biasa, setiap saat berlaku perletakan jawatan di perbagai sektor samada swasta atau kerajaan atau parti atau apa-apa organisasi. Orang letak jawatan dengan berbagai alasan. Ada alasan merajuk, ada alasan marah dan ada alasan berhijrah dan tak ada orang letak jawatan sebab suka-suka nak letak jawatan. Mesti ada sebab yang munasabah. Bila ada perletakan jawatan di sebuah kilang, gossip akan bertiup kencang. Akan muncul berbagai teori dan akan ada berbagai andaian konspirasi. Apatah lagi bila ada perletakan jawatan dalam sesebuah parti politik.

Semua gossip akan meletup. Berbagai teori konspirasi akan dikarang dengan cukup suspen mengalahkan filem seram atau filem pembunuhan. Bagi sebuah parti politik, tindakan sebegini mengundang serangan pihak lawan, apa lagi pihak lawan itu adalah mereka yang menguasai kesemua media utama negara kita. Hal sebenar tidak akan diambil peduli, asalkan ia memberikan kelebihan untuk menghentam lawannya.

Sekali lagi aku tak faham, kenapa Rafizi nak letak jawatan dan persoalan utamannya kenapa sekarang di saat PRU-13 tunggu masa saja nak luruh. Apa strategi pulak yang nak dimainkannya. Ada kelebihan politik pada Pakatan Rakyat ke?.

Ada yang menyamakan kes ini macam kes yang telah berlaku di negeri Kedah. Kes di mana Datuk Pharolrazi buat kejutan pada Ustaz Azizan. Tapi dalam kes di Kedah, aku tak heran sangat sebab Pharolrazi bukannya pengarah Strategi, tindakannya tentu tak ada kena mengena dengan tindakan berstrategi jadi itu bukan kes berat sangat Kes biasa saja dan sekarang dah reda. Kes di Selangor ini lain sedikit sebab ia melibatkan pengarah strategi dan kalau tanya pandangan aku yang tak pandai pasal strategi, aku rasa itu strategi yang tak kena lansung.
Share on :

4 comments:

  1. Insyaallah aku yakin dengan tindakan dan kemampuan seorang pengarah strategi PKR yang bernama Rafizi Ramli ni. Kita mungkin melihat kesan atau ramalan kebiasaan ramai orang daripada tindakan beliau tersebut. Kita tak tahu kemungkinan tindakan ini juga merupakan strategi terbaik beliau untuk parti dan dirinya. Siapalah kita untuk lebih arif daripada beliau berkaitan strategi ini. Insyaallah, semoga sentiasa diberikan Allah jalan yang terbaik. Taqbir!

    ReplyDelete
  2. Ulasan daripada
    http://motherof3mohd.blogspot.com/2012/06/you-dont-have-to-be-superman-just-be.html

    Dia letak jawatan sebab dia tak boleh jadi 'Superman'. Dia cuma ada dua tangan jer. Tak tergelut dia untuk kejor buat kerja yang semakin menimbun.

    Lantaran itu.... dia mesti set priority dan fokus pada priority yang top dalam list. So... PRU13 menjadi priority dan fokus utama dia buat masa ini.

    Well... in a way it's a good move, a good strategy dan tak pentingkan diri. Dengan berlapang dada, dia lepas jawatan CEO Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor.

    Jawatan itu tak penting but most importantly ialah menyusun strategi mantap bagi mnghadapi PRU13 agar Selangor terus kekal milik Pakatan Rakyat. Kalau Selangor terus menjadi milik kita.... ekonomi Selangor juga akan kita kuasai dan kebajikan rakyat Selangor dapat terus terbela.

    Kalau itulah citernyer.... good luck bro. You don't have to be a superman, just be true and be our hero. That will do...

    ReplyDelete
  3. aku ingat nak jadi macam budak penang yang jadi timbalan ketua menteri tu dah ...sekarang masuk umno ...maki AL-MAKSUM AL HAJ (MAT SABU kata dulu tahun 1997 paling sedih sekali AL JUBURI) DSAI . kesian BLOGERS ... PENAT nak COVER ..

    ReplyDelete
  4. Rafizi hanya meletakkan jawatan dalam esco kerajaan selangor TIDAK dalam pengarah strategi PKR dan masih menjadi Ahli PKR yang sah

    ReplyDelete

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License