Suruhanjaya Lucut Hak Kewarganegaraan - Ibrahim Ali Meracau !

Thursday 10 March 2011

Sempat baca paper hari ini kat Terengganu sebaik saja turun ke darat setelah 5 hari duduk atas laut. Isu yang amat menarik perhatian saya ialah tentang saranan hero PERKASA kepada kerajaan untuk menubuhkan suruhan jaya bagi melucutkan hak kewarganegaraan seseorang yang didapati tidak taat pada negara.

Tak pernah lagi ada negara dalam dunia ini yang ada berbuat begitu. Ibrahim Ali mungkin orang pertama yang akan buat undang-undang macam tu jika dia menjadi pemerintah Malaysia.


Saya agak orang yang mula-mula akan dilucutkan taraf warganega mereka adalah orang cina, terutamanya DAP, kemudian diikuti oleh orang-orang cina yang lain. Mungkin alasan yang paling banyak adalah kemahiran berbahasa melayu yang amat lemah dan mengjengkelkan.

Sudah tentu Ketua Pembangkang juga bakal menjadi orang yang terawal dilucutkan taraf warganegaranya dan diikuti oleh semua pembangkang lain.

Akhirnya yang ada kekal menjadi warganegara Malaysia hanyalah BN dan juga mereka yang menjadi ahli BEBAS seperti Ibrahim Ali, Zulkifli Nordin dan lain-lain.

Walau apapun Idea Ibrahim Ali ni memang amat kreatif dan membuka minda kita betapa perlunya ahli-ahli parlimen dipilih dengan berhati-hati oleh rakyat Malaysia. Kalau majoriti macam Ibrahim Ali, sahih negara kita akan menjadi negara unik dan bahan tumpuan para pengkaji ilmu kemasyarakatan dunia.
Share on :

1 comment:

  1. Aku ingat lagi apa yang abang Mat Sabu kata kat Raja Katak ni dulu dalam ceramahnya di Wangsa Maju..."Timbalan Menteri Undang2 yang Tak Tahu Undang2..." ha..ha..ha...!!!!

    ReplyDelete

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License