Jangan Harap Nak Tawan Putrajaya Jika Berterusan Jujur Bodoh Bendul !

Saturday 26 February 2011

Pilihan raya dalam zaman moden ini adalah sistem menawan sesebuah negara melalui demokrasi. Kalau zaman dulu sesebuah negara ditawan dengan berperang kini ia digantikan dengan pilihanraya.

Dalam pilihanraya, berbagai helah digunakan oleh pihak yang pandai dan cekap dan punyai sumber kewangan dan kemanusiaan yang cukup untuk mencipta kemenangan. Seluruh dunia tahu hal ini dan seluruh dunia yang mengamalkannya sentiasa menafikannya. Penafian ini juga lumrah dan adalah taktik yang diketahui umum.

Untuk menang pihak yang bertanding perlu menyediakan segala sumber kewangan dan kemanusiaan yang ada agar semua persediaan memihak kepadanya. Dalam banyak hal kerajaan yang memerintah mempunyai akses kepada semua ini.


Pihak pembangkang perlu punyai azam yang kuat bagi meyakinkan semua orang ramai termasuk mereka yang berada dipihak musuh agar menyebelahinya. Segala tipudaya perlu di atasi juga dengan tipudaya.

Jika pembangkang berterusan jujur, alamat selam-lamanya mereka hanya menjadi badut pelakon tambahan dalam sistem demokrasi pilihanraya.

Baca tulisan Husam di sini.
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License