Shahrizat Mahu Wanita Jadi Menteri Besar - Boleh Kah?

Friday 22 October 2010

Wanita Umno menggesa anggar tanggungjawab yang lebih besar diberikan kepada wanita. Wanita dilihat mampu memegang jawatan yang lebih besar dalam pentadbiran kerajaan sekarang dan telah tiba masanya peluang tersebut diberikan kepada mereka. Lihat sini.

Susulan dari itu terdapat berbagai respon dari pimpinan Umno terhadap tuntutan wanita tersebut. Ramai juga yang bersetuju dan ada juga yang mahu agar Umno menumpukan perhatian terhadap PRU-13 terlebih dahulu daripada meminta atau berebut jawatan, maksudnya tak setujulah tu.

Adakah wanita sesuai menjadi pemimpin tinggi yang memerintah semua rakyat lelaki, perempuan semua agama dan semua bangsa?.


Dalam sebuah kajian di Amerika terhadap persatuan atau pertubuhan, banyak kejadian berlaku di mana pertubuhan mula merosot dan mati atau menghadapi masalah apabila pemimpin wanita mengambil alih menjadi ketua. Sedangkan pertubuhan tersebut merupakan pertubuhan yang maju dan besar ketika di terajui oleh pemimpin lelaki.

Di antara punca kemerosotan berlaku ketika pemimpin mengambil alih jawatan ketua adalah disebabkan sikap wanita yang dikatakan berat sebelah dengan lebih condong kepada sesama kaum wanita. Wanita dilihat lebih mengutamakan keluarga, kaum sejenis dan sahabat taulan berbanding lelaki yang biasanya lebih saksama dan kurang berat sebelah.

Mungkin begitulah sikap wanita sesuai dengan kejadian yang bersifat penyayang terhadap anak-anak, keluarga dan lemah lembut terhadap sesama kaum.



Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License