Pesuruhjaya Pas Pulau Pinang Tidak Berkaliber ?

Saturday 2 January 2010


Jawatan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) jatuh kepada bekas pengarah pusat islam USM Ustaz Ellias Zakaria, tidak kepada pesuruhjaya Pas Pulau Pinang iaitu Ustaz Salleh Man sebagaimana yang dijanjikan dalam kempen pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir lalu.

Untuk menyedapkan hati Ustaz Salleh Man, satu jawatan baru diadakan iaitu Timbalan Yang Dipertua MAIPP dan Ustaz Salleh Man dilantik mengisikan jawatan tersebut.

Penasihat Parti Keadilan Rakyat hari ini mengaku tersilap menjanjikan jawatan tersebut kepada Ustaz Salleh Man dulu dan memberikan alasannya bahawa urusan cadangan perlantikan telah berjalan terlebih dahulu sebelum pilihan raya kecil Permatang Pasir kepada Yang di-Pertuan Agong.

Siapa yang terlantik sebenarnya tidak menjadi masalah, yang pentingnya orang tersebut perlulah seorang yang berkaliber dari segi pengurusan, berilmu, dan mempunyai ciri-ciri kepimpinan yang tinggi, maklumlah ia merupakan jawatan tinggi dalam pengurusan hal ehwal agama Islam di seluruh negeri Pulau Pinang.

Namun natijah dari perlantikan tersebut dapat memberi petunjuk bahawa, Pas tidak mempunyai ketua yang hebat di Pulau Pinang, padanlah hanya satu kerusi saja yang mampu dipegang oleh Pas di Negeri Pulau Pinang tersebut, itupun kerusi peninggalan arwah YB Hamdan, yang kemudiannya dipegang oleh Ustaz Salleh Man.

Semasa Ustaz Salleh Man diistiharkan sebagai calon DUN Permatang Pasir lalu. ramai dari kalangan kawan-kawan yang bertanya siapa Ustaz Salleh Man ni?, malah ada dari kalangan mereka yang aktif dalam Pas pun tak kenal dia.

Apabila mereka melihat sendiri bagaimana Ustaz Salleh Man menjawab soalan yang diajukan oleh para wartawan di TV semasa kempen pilihan raya kecil dulu, ramai yang terus bertanya samada boleh kah Ustaz Salleh Man menjadi YB di DUN Permatang Pasir. Mereka melihat jawapan atau perbicaraan Ustaz Salleh Man tidak ada ciri-ciri kepimpinan dan kurang berkeyakinan.

Dengan perlantikan Ustaz Ellias Zakaria menjadi Yang Dipertua MAIPP, menjelaskan lagi tahap kepimpinan Ustaz Salleh Man, rakan-rakan Pas dari PR sendiri tak yakin dengan Pesuruhjaya Pas Pulau Pinang ni.

Namun dengan perlantikan Ustaz Salleh Man sebagai Timbalan Yang Dipertua MAIPP ini dapatlah dia belajar serba sedikit dari Ustaz Ellias Zakaria dan seterusnya memantapkan lagi kepimpinannya sebagai Pesuruhjaya Pas Negeri Pulau Pinang.

Bagus sungguh kepimpinan dalam Parti Pas ni, walaupun sudah lama benar Ustaz Salleh Man memegang jawatan Pesuruhjaya Negeri Pulau Pinang tanpa ada apa-apa hasil yang mantap dalam usaha menjadi juara membantu rakyat melayu negeri yang tersorot, kepimpinan Pas pusat masih lagi bersabar dan memberikan peluang untuk dia belajar dan terus belajar.

Syabas PAS dengan tahap kesabaran anda yang amat luar biasa!!!
Share on :

2 comments:

  1. salam.pilihan presiden....patut kalau tak di benarkan ada muktamar di peringkat negeri utk ddi adakan pemilihan pemimpin dengag2 lah cakap orang bawah sama...kesabaran ahli pun ada hadnya....

    ReplyDelete

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License