Sultan lebih mesra Kelab Malam dari Surau?

Tuesday 18 September 2012

"Ampun Tuanku!", itu tajuk buku terbaru Zaid Ibrahim. Buku itu sudah agak lama berada dalam pasaran. Saya masih belum sempat nak beli dan baca sebab pertamanya budget beli buku tahun ini dah nak habis dan keduanya ada beberapa buah buku yang sudah dibeli masih belum habis dibaca.

Bila terbaca ulasan buku tersebut yang ditulis M. Bakri Musa rasa macam nak kena beli dan baca jugak. Saya rasa buku ini amat penting untuk dibaca sebagai ulam minda, terutamanya Zaid bukanlah seorang yang asing dalam bidang perlembagaan dan juga undang-undang.

Sikapnya yang cukup terbuka sehingga cuba mencapai kesempurnaan (yang kebiasaannya menyusahkan dirinya sendiri) juga membuatkan pandangannya terhadap kedudukan institusi raja-raja di negara kita tentu menarik.


Cuma satu perkara menarik yang saya nak sebut kat sini tentang komen beliau terhadap perangai Sultan dan Raja-Raja dalam tugas utama mereka sebagai Ketua Agama Islam.

Semua orang tahu jika anda seorang ketua samseng anda akan banyak berada di Kelab Malam, Kasino dan lain-lain pusat hiburan. Jika anda seorang Ketua Agama Islam pula sudah tentu anda akan banyak menghabiskan masa di Surau dan juga Masjid juga majlis-majlis agama.

Menurut Zaid, para Sultan nampaknya mengamalkan perkara yang sebaliknya. Mereka lebih banyak berkunjung ke kelab malam, bar dan lain-lain daripada mengunjungi surau dan juga masjid. Gelaran Ketua  Apa yang sepatutnya kita panggil pada mereka agaknya?


Share on :

1 comment:

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License