Tuesday, 19 July 2011

Bela Anjing Haram - Rakyat Iran Tak Perdulikan Fatwa !

Posted by Utusan Meloya on 1:05:00 pm with No comments
Ulama Iran mengeluarkan fatwa membela anjing adalah haram kerana binatang tersebut dikategorikan sebagai tidak suci bersih. Mereka yang membela anjing hanya dibenarkan untuk perladangan atau untuk pegawai polis.

Ulama Iran mengecam cubaan yang mahu menjadikan anjing sebagai teman hidup sepertimana budaya barat. Ada orang barat yang lebih sayang anjing mereka daripada isteri sendiri.

Membeli atau menjual anjing adalah satu kesalahan di Iran dan mereka yang melanggarnya boleh didenda sehingga USD500 bagi kesalahan pertama.


Namun ramai yang engkar dengan fatwa tersebut dan mereka sanggup menyeludupnya dari luar masuk ke Iran untuk dijadikan binatang peliharaan.

Budaya ini juga boleh menjadi budaya orang Melayu suatu hari nanti apabila sikap jijik pada anjing lenyap. Nasib baik anjing masih lagi menjadi binatang yang amat ditakuti oleh orang Melayu sekarang ini. Bukan takutkan anjing tersebut, tapi takut dan malas nak samak apabila tersentuh anjing.

Isu mengenai anjing ini menjadi konflik nasional suatu masa dahulu apabila dicetuskan oleh Dr Burhanuddin Al-Helmi. Terjadi perbalahan hukum yang dasyat pada ketika itu sehingga para ulama memutuskan untuk mendapatkan fatwa dari Al-Azhar sebagai orang tengah dalam perbalahan tersebut.

Sekarang Dr Asri nampaknya lebih bertolenrasi dalam hal hukum najis terhadap anjing ini. Sebelum ini Astora Jabat juga ada mencetuskan kontroversi tentang hukum samak anjing dalam tulisannya di Utusan 

Categories: , ,

0 comments:

Post a Comment