Buku Teks Sejarah DiUbah Mengikut Selera Politik

Monday 13 December 2010

Ranjit dilabel sebagai "anti national" kerana menegur
kesalahan fakta sejarah buku teks.
Apabila kerajaan buat keputusan untuk mewajibkan matapelajaran sejarah, semua pelajar mahu tak mahu terpaksa menghafal dan mentelaah segala buku teks yang disediakan oleh kerajaan.

Kementerian pelajaran sedang giat mengemaskini segala buku teks sejarah untuk disajikan kepada para pelajar yang mana pelajaran sejarah akan menjadi wajib pada tahun 2013.

Kita tidak sepatutnya membiarkan ada kepentingan politik masuk campur dalam menentukan fakta mana yang perlu kekal dan fakta mana yang perlu dibakul sampahkan.


Kerja menyediakan buku teks untuk tatapan pelajar sepatutnya dikawal selia oleh badan yang tidak berkepentingan politik agar tiada penyelewengan sejarah disumbat kepada para pelajar kita.

Kini nampaknya ada unsur-unsur buku teks sejarah direncanakan agar ianya memihak 100% kepada kerajaan yang memerintah sahaja. Lihat komen 2 orang ilmuan terhadap isu tersebut di sini.

Saya ada mendengar seorang ilmuan barat pernah berkata jika penilaian sejarah mengikuti disiplin orang islam dalam menapis kesahihan riwayat sesebuah fakta, maka semua sejarah dunia yang ada sekarang ini terpaksa dibakul sampahkan, yang tinggal hanyalah Al-Quran dan Hadith-Hadith sahih sahaja.
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License